Dankzij de grootste Prime Day ooit – in combinatie met forse kostenbesparingen – kon Amazon uitpakken met beter dan verwachte winstcijfers.
Marktplaats groeit
Inflatie of niet, shoppers blijven enthousiast winkelen bij Amazon: in het tweede kwartaal groeide de omzet in de webshop opnieuw met 4% naar 53 miljard dollar (48 miljard euro). De e-commercespeler beleefde naar eigen zeggen de beste Prime Day uit zijn geschiedenis. De totale omzet van het bedrijf – met inbegrip van de cloud- en advertentiediensten – steeg met 11% naar 134 miljard dollar (120 miljard euro).
De nettowinst steeg naar 6,7 miljard dollar (6 miljard euro), terwijl er een jaar eerder nog een verlies was van twee miljard. Dat is te danken aan de forse kostenbesparingen die Amazon recent doorvoerde: in totaal 27.000 medewerkers moesten het bedrijf verlaten, kantoorruimte werd opgezegd en marketinginvesteringen gingen naar beneden.
Ook de groei van de marktplaats verhoogt de rentabiliteit: externe verkopers zijn goed voor 60% van de omzet op het platform. Zij betalen een commissie op de verkopen, adverteren op de website en maken gebruik van de logistieke diensten, terwijl Amazon zelf geen voorraadrisico’s loopt.