In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van Unilever met 6,1% gestegen, ondanks een volumedaling met 0,1%. Het waren dus vooral prijsstijgingen en wisselkoerseffecten die de omzet omhoog duwden.
Grotere groei dan de markt
In de eerste drie maanden van 2017 kwam de omzet van Unilever uit op 13,3 miljard euro. Daarbij steeg de autonome omzet met 2,9%, dankzij prijsstijgingen van 3%. Het verkochte volume daalde dus met 0,1%. Als de afdeling ‘spreads’, die sinds kort in de etalage staat, niet wordt meegeteld, dan kwam de autonome groei uit op 3,4%. In totaal verwacht Unilever voor het volledige jaar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5%.
“Het eerste kwartaal toonde opnieuw groei die groter was dan de markt”, zegt CEO Paul Polman. “Dit toont onze voortdurende investeringen in zowel innovaties als in het ondersteunen van de merken, en bevestigt de kracht van onze duurzame strategie op lange termijn”. Vooral in opkomende markten zette Unilever een mooie stap voorwaarts: daar was er een autonome omzetgroei van 6,1%, waarvan 0,8% dankzij een hoger volume.
De omzet bij ‘Home Care and Personal Care’ groeide met 3,4%, waarvan 2,7% dankzij hogere prijzen. Bij ‘Foods and Refreshment’ steeg de omzet met 2,2%, maar daalde het volume met 1,1%. Eén van de best presterende takken in het eerste kwartaal, was de verkoop van ijsjes, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s.