Is een heuse coronarecessie in de maak? Bijna de helft van de retailers is al getroffen door het coronavirus, terwijl ook producenten en dienstverleners in de klappen delen. Alleen het klimaat kan even op adem komen.
Kwart consumenten mijdt winkellocaties
Voor het eerst sinds de financiële crisis in 2008 heeft Wall Street op de pauzeknop gedrukt: een kwartier lang is de beurs helemaal stilgelegd, om erger te voorkomen. Het mag dus niet verwonderen dat steeds meer economen vrezen voor een nieuwe economische recessie, de coronarecessie als het ware.
Al 45% van de Britse retailers heeft de omzet zien dalen sinds de uitbraak van het virus, terwijl 24% bang is voor permanente gevolgen door de huidige onderbrekingen in de toeleveringsketen. Slechts 7% is immers flexibel genoeg om van leveranciers te kunnen veranderen. Dat een kwart van de Britten winkelbestemmingen vermijden op dit moment, is een schamele troost. Ze kopen namelijk nog wel, maar dan online: 49% van de Britse consumenten zegt in een enquête meer online te zullen shoppen als het virus voort woedt. Al durft de helft dan wel niet rechtstreeks in China te bestellen…
Tot aan de deur en niet verder
Nu in de Benelux-supermarkten online bestellingen in de lift zitten, nemen de retailers wel hun voorzorgen om zichzelf te beschermen: in Nederlands Noord-Brabant levert Albert Heijn de boodschappen niet meer tot in de keuken zoals vroeger, maar enkel tot aan de voordeur. Tesco vraagt leveranciers in Groot-Brittannië dan weer om niet naar de kantoren te komen.
Voor producenten ligt het probleem eerder bij wat (niet) naar buiten gaat, dan wat binnenkomt: containers naar China worden tot twee maal zo duur en er is een tekort aan koelcontainers, wat de export flink bemoeilijkt. Onder andere voor Belgisch bier is dat een streep door de rekening: bij het West-Vlaamse Struise Brouwers zijn alle Chinese bestellingen voor het tweede kwartaal geannuleerd, aldus De Tijd. Het bedrijf kan daardoor momenteel ook zijn beloftes aan beleggers niet nakomen.
Zelfs Amazon ontsnapt er niet aan: op het internationale hoofdkwartier in Seattle bleek een medewerker besmet. Armani is de quarantaine in zijn Noord-Italiaanse thuisregio alvast zat en doneert 1,25 miljoen euro aan corona-bestrijding.
Goed of toch slecht voor het milieu?
Alleen het milieu haalt opgelucht adem, nu de hoeveelheid fijn stof in de lucht boven Chinese steden drastisch is gedaald en mensen plots naar Greta Thunbergs advies luisteren om minder het vliegtuig te nemen. Al zijn de luchthavenshops daar dan wel de dupe van: sommige grote Aziatische luchthavens draaien tot 70% minder omzet.
Anderzijds wordt ook de strijd tegen verpakkingen en plastic voor eenmalig gebruik tijdelijk een halt toegeroepen: zo kunnen klanten bij Starbucks er niet meer terecht om hun eigen koffiemokken te laten vullen, iets wat de koffieketen de laatste jaren net aanmoedigt.