RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Inloggen
  • Registreren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Connect & Learn
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Connect & Learn
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voor Amplifon blijft het hoorcentrum in het hart van de klantrelatie

icon
Algemeen22 september, 2021

Amplifon, de wereldleider in de distributie van hoortoestellen, ziet potentieel voor een bijkomende tien tot twintig hoorcentra in België. Fysieke locaties blijven onmisbaar in de klantrelatie. Locatieplanning wordt wel precisiewerk.

 

Wereldleider

Een honderdtal hoorcentra baat Amplifon momenteel uit in België. Het merk is ook aanwezig met corners bij een vijftigtal opticiens. “Onze centra zijn geen louter verkooppunten, ze spelen een cruciale rol in het onderhouden van de klantrelatie”, vertelt general manager Cedric de Thysebaert van gehoorspecialist Amplifon. “Er verloopt immers een heel traject tussen het eerste contact en de verkoop, en dat krijgt een vervolg met ondersteuning, advies, dienst na verkoop…  Het is een relatie die jaren, zelfs een leven lang duurt. Klanten zijn dan ook loyaal. Wat onze sector zo uniek maakt is het menselijke aspect, het belang van de persoonlijke relatie met de audioloog.”
 

Amplifon is onderdeel van een Italiaanse multinational die actief is in 26 landen, met 17.000 medewerkers. “We zijn de wereldleider in de distributie van hoortoestellen. De sector is nog sterk gefragmenteerd: we hebben wereldwijd een marktaandeel van 11%.”

 

Zichtbaarheid en nabijheid

De Amplifon hoorcentra bevinden zich op typische retaillocaties, zoals winkelstraten en winkelparken. Zichtbaarheid en nabijheid zijn belangrijke criteria voor de inplanting: “We kijken naar commerciële zones die makkelijk toegankelijk zijn voor onze klanten. Vaak zijn dat immers senioren met een eerder beperkte mobiliteit. Daarnaast willen we ook zo zichtbaar mogelijk zijn, om mensen ertoe aan te zetten om toch eens een gehoorcontrole te laten uitvoeren. Want hoe langer je wacht om je gehoor te controleren, hoe minder efficiënt onze oplossingen zullen zijn.”
 

Bij Amplifon maken klanten in principe een afspraak, want de audioloog neemt de tijd om tests uit te voeren, het probleem van elke specifieke klant zo goed mogelijk te begrijpen en het toestel zo goed mogelijk af te stellen. Toch komt ongeveer 15% van de klanten spontaan binnenvallen. “We bieden immers een gratis gehoorcontrole aan. Een minimum aan passage willen we dus wel. Als er dan tijd is, geen probleem. Anders maak je een afspraak voor een later moment.”

 

Witte vlekken

Hoe groot is het expansiepotentieel nog? “In België zijn we al zo’n 70 jaar aanwezig, sinds een 10-tal jaar onder het merk Amplifon. We hebben de markt geanalyseerd, rekening houdend met ons cliënteel, de handelszones, de toegankelijkheid, de parkeermogelijkheden… Er is nog potentieel: de komende jaren zouden we willen doorgroeien naar 110 tot 120 hoorcentra om het territorium goed te bezetten. Ook is er ruimte voor nog meer corners bij opticiens.”
 

Expansie wordt wel meer precisiewerk, gebaseerd op nauwgezette analyses door specialisten in locatieplanning. “We identificeren witte vlekken, we evalueren ook of onze bestaande hoorcentra optimaal gelegen zijn in hun handelszone. Misschien kunnen we beter naar twee straten verderop verhuizen om onze klantenkring beter te bereiken? We streven naar een goed evenwicht tussen de zichtbaarheid in de stadscentra met veel passage – want we willen onze merkbekendheid nog verbeteren – en makkelijk toegankelijk locaties in de periferie. We hebben daarnaast enkele gehoorcentra in shoppingcenters, maar dat is niet echt onze strategie.”

 

Zintuiglijke beleving

Neemt het belang van online toe voor Amplifon? “E-commerce wordt niet onze core business, maar onze fysieke winkels zijn wel onderdeel van een omnichannelaanpak, een digitaal ecosysteem.  We hebben wel vaak oudere klanten, maar toch zijn ze mee met de digitale evoluties. Ze hebben ook een smartphone, ze kunnen videochatten… We analyseren de enorme hoeveelheid digitale data die we hebben over onze klanten: personalisering is immers essentieel voor ons. Ook de toestellen zelf worden digitaler: je kan ze bijvoorbeeld verbinden met je televisietoestel en je smartphone. Je kan ze afregelen met onze Amplifon App, naargelang de situatie.”
 

“Maar ook al zullen we in de toekomst meer mogelijkheden hebben om een toestel vanop afstand te regelen, toch blijft het hoorcentrum het hart van de klantrelatie. We hechten daarom ook belang aan de zintuiglijke beleving in onze verkooppunten. Per slot van rekening verblijven onze klanten er vrij lang.”

 

Uitstelgedrag

Meer dan één miljoen Belgen heeft nood aan een hoortoestel: 11,5% van de volwassenen ervaart gehoorverlies, en dat percentage stijgt nog met de vergrijzing van de bevolking. Maar momenteel draagt slechts 30% van de mensen die het nodig hebben een gehoortoestel. Wat houdt mensen dan tegen? “Er is sprake van een zeker uitstelgedrag: het is nog niet zo erg, ik hoor nog genoeg… Veel mensen geven wel aandacht aan hun zicht, maar niet aan hun gehoor, waarom? Er heerst ook een negatief vooroordeel over hoortoestellen. Onterecht: de afgelopen jaren hebben we reuzenstappen gezet. Recente technologische ontwikkelingen maken dat de toestellen nu haast onzichtbaar zijn.”

 

Om te polsen naar de expansiestrategieën van retailers, lanceert geomarketingspecialist Sirius Insight in samenwerking met RetailDetail de grote locatie-enquête. Hoe plannen retailers hun expansie, op welke data en analyses baseren ze zich, aan welk type locaties ze de voorkeur geven, welke factoren vinden ze belangrijk? Het onderzoek richt zich tot iedereen die (mee) verantwoordelijk is voor het beheer van het winkelnetwerk, die bezig is met expansie, locatieplanning… De online enquête met meerkeuzevragen invullen neemt maximaal tien minuten van uw tijd in beslag. Deelnemers krijgen inzage in de resultaten, die ook exclusief zullen verschijnen op retaildetail.be. Nog een laatste aanmoediging: onder de deelnemers verloot Sirius Insight drie bierpakketten. Via deze link kan u de enquête invullen. Alvast bedankt!

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Amplifon, de wereldleider in de distributie van hoortoestellen, ziet potentieel voor een bijkomende tien tot twintig hoorcentra in België. Fysieke locaties blijven onmisbaar in de klantrelatie. Locatieplanning wordt wel precisiewerk.   Wereldleider Een honderdtal hoorcentra baat Amplifon momenteel uit in België. Het merk is ook aanwezig met corners bij een vijftigtal opticiens. “Onze centra zijn geen louter verkooppunten, ze spelen een cruciale rol in het onderhouden van de klantrelatie”, vertelt general manager Cedric de Thysebaert van gehoorspecialist Amplifon. “Er verloopt immers een heel traject tussen het eerste contact en de verkoop, en dat krijgt een vervolg met ondersteuning, advies, dienst...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2024
    Kunnen herbruikbare verpakkingen e-commerce redden?

    “Ecologisch verpakt” in karton, kan dat? Of zijn herbruikbare verpakkingen de oplossing voor e-commerce? Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit hoe je de milieu-impact van online pakjes kan verminderen.

  • icon
    Algemeen28 oktober, 2024
    Hoe je kunt vermijden dat onlinebetalingen mislukken

    (Publireportage) Wie af en toe online koopt, heeft het vast al meegemaakt: op het allerlaatste moment loopt er nog iets fout. Hoe vallen die autorisatieproblemen te vermijden?

  • icon
    Algemeen24 oktober, 2024
    Belgische kmo’s verkopen twintig producten per minuut op Amazon

    Sinds de start van amazon.com.be in oktober 2022 hebben al meer dan 1400 Belgische kmo’s zich geregistreerd op het platform. Zij zien hun omzet- en exportcijfer fors toenemen, wat zich ook vertaalt in banengroei.

Evenementen
  • 21
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2024
Meest gelezen
  • icon
    Mode14 oktober, 2024
    Cassis Paprika overgenomen: 23 winkels sluiten
  • icon
    Food1 oktober, 2024
    Peeters-Govers verkoopt groothandelstak aan Colruyt Group
  • icon
    Algemeen7 oktober, 2024
    TEDi ziet potentieel voor tienduizend winkels
  • icon
    Wonen10 oktober, 2024
    Krëfel stopt met keukens: 15 showrooms dicht
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2024 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN