Om in de groeiende e-commercemarkt de dienstverlening te verbeteren, rolt PostNL een eigen netwerk van 350 pakketpunten uit in België. Daar kunnen klanten nog sneller terecht voor het afhalen, verzenden of terugsturen van hun pakketten.
Beschikbaar binnen de 24 uur
Online shoppers willen graag verschillende opties om hun pakket te ontvangen en ze hechten belang aan een snelle en vlotte afhandeling, weet Rudy Van Rillaer, directeur van PostNL in België: “Met de ontwikkeling van een eigen netwerk spelen we in op de nood aan vlotte bezorging en afhaling van online bestellingen. Meer dan twee derden van de consumenten wil niet meer dan vijf kilometer rijden voor de afhaling van een pakketje, tenzij het op een route is die ze vaak rijden. Dankzij de goede verspreiding van de PostNL-locaties beantwoorden we aan deze vraag.”
Het verzendbedrijf voegt 350 locaties toe aan het bestaande netwerk van afhaalpunten: in totaal heeft PostNL daardoor 4.500 locaties in de Benelux, waarvan 1.500 in België. Wat het verschil is tussen die eigen locaties en de andere afhaalpunten waarmee het bedrijf samenwerkt? In de eerste plaats een snelheidsgarantie: binnen de 24 uur nadat een pakket bij PostNL arriveert, is het voor afhaling beschikbaar. Ook als een pakket na tweemaal aanbieden op een locatie (thuis of op het werk bijvoorbeeld) niet afgeleverd kan worden, gaat het binnen de 24 uur naar een PostNL-locatie. Klanten kunnen hier bovendien ook hun eigen pakketten verzenden en ze kunnen er pakketten terugsturen naar de webwinkel.
Win-win situatie
Een PostNL-locatie kan bijvoorbeeld een winkel, een tuin- of wooncenter of een horecazaak zijn. Partners worden geselecteerd op basis van vooraf bepaalde criteria zoals bereikbaarheid, ligging, openingstijden en klantvriendelijkheid. “Belangrijk is dat ze het PostNL-verhaal mee willen uitdragen. Op die manier kunnen we de klantbeleving verbeteren.” Aansluiten is makkelijk voor retailers, wel moet je wat extra stockruimte hebben om pakketten tot zeven dagen beschikbaar te houden voor afhaling door de consument. Daarnaast krijgt de retailer een smartphone met een speciaal daarvoor ontwikkelde app ter beschikking.
“Het is een win-win situatie. Mensen uit de buurt worden snel en makkelijk geholpen om hun online bestellingen te ontvangen of om pakketjes te versturen. Dat is goed voor onze klanten. Tegelijkertijd leren deze mensen de retailer en zijn aanbod kennen en ontwikkelt zich zo nieuw marktpotentieel voor de winkelier.” De eerste pakketpunten zijn nu operationeel, de overige worden in de komende weken uitgerold. In de toekomst voegt het verzendbedrijf nog meer locaties toe. Retailers die geïnteresseerd zijn, kunnen contact opnemen met PostNL.