(update) Om aan de pakjespiek tijdens de eindejaarperiode te kunnen voldoen, verhoogt PostNL in december de tarieven voor retailklanten. RetailDetail ging na of de andere pakjesbezorgers het voorbeeld volgen.
Retailers moeten meer betalen
Retailers die in december dit jaar hun onlinebestellingen door PostNL laten leveren, zullen daar meer voor betalen. De Nederlandse postdienst voert een tariefverhoging door voor deze piekperiode, bevestigt topvrouw Herna Verhagen aan De Telegraaf. “We hebben besloten om deze piek te gaan beprijzen. Dat houdt in dat onze klanten meer moeten betalen als we in de feestmaand het pakketje voor hen bezorgen”, klinkt het.
Reden voor de tariefverhoging is de vraag die voor en tijdens de feestdagen gevoelig verhoogt, en zo ook extra kosten met zich meebrengt. Op dit moment is nog niet beslist hoeveel de tarieven verhogen: dat zegt het postbedrijf later bekend te maken.
Het uiteindelijke doel is de winstgevendheid van de pakketafdeling te verbeteren. Andere maatregelen om de rendabiliteit te verhogen, zijn efficiënter gebruik van de bestaande distributiecentra en een verdere digitalisering “zodat pakketjes in één keer op het juiste adres” worden bezorgd.
“Ook op de Belgische markt”
“Ook op de Belgische markt zijn er andere (grote) spelers die de prijsverhoging (aan andere tarieven dan die van PostNL) doorvoeren”, reageert woordvoerder Lies Florentie. Uit klantencorrespondentie blijkt inderdaad dat rivaal bpost tijdens de eindejaarspiek een euro toeslag per pakje aanrekent, al wordt dat vanuit het bedrijf zelf niet bevestigd.
De toeslag zou gelden voor alle pakjes die tussen 27 november en 25 december 2020 worden verwerkt. Om een toeslag te vermijden, geeft bpost als tip campagnes en promoties ofwel voor of na de eindejaarspiek te plannen.
Bij DHL Express en DPD is daarentegen momenteel geen sprake van een prijsverhoging, reageren beide bedrijven. “Wij stellen alles in het werk om doorheen het volledige jaar dezelfde service te bieden”, legt Katleen De Wals van DHL België uit.
Hoe DHL dat concreet wil aanpakken? “Wij zetten in op nieuwe vestigingen vanwaar we de klanten sneller kunnen bedienen en waar we meer volumes kunnen verwerken. We werken ook beperkt met tijdelijke extra krachten en optimaliseren onze routes continu om zo efficiënt mogelijk te blijven.” En, opvallend: “Ons managementteam helpt mee tijdens piekperiodes om pakjes te leveren.”