Online marktplaats eBay heeft zijn prognoses voor het hele jaar opgetrokken na een prima kwartaal. Qua omzet dan toch, want van het winstfront kwam er minder goed nieuws.
4% meer kopers
De Amerikaanse internetreus eBay zag in het voorbije tweede kwartaal zijn omzet met 2% groeien tot 2,7 miljard dollar, omgerekend zo’n 2,4 miljard euro. Daarmee deed het bedrijf iets beter dan het zelf had voorspeld en gaf het ook de analisten op Wall Street het nakijken. De online marktplaats verwelkomde de voorbije drie maanden 4% meer klanten dan een jaar eerder en telt momenteel wereldwijd 182 miljoen actieve klanten.
Voor het management was dat alvast het sein om, nu al voor het tweede kwartaal op een rij, de omzetverwachting voor het hele jaar op te trekken: de groep mikt nu op een jaaromzet tussen 10,75 en 10,83 miljard dollar, hetzij 2 à 3% meer dan een jaar eerder (op vergelijkbare basis).
Toch waarschuwen analisten dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is: de online marktplaats krijgt namelijk almaar meer concurrentie van het veel grotere Amazon, terwijl de totale waarde aan verkochte goederen het voorbije kwartaal 4% lager afklokte op 22,6 miljard dollar.
Ook van het winstfront kwam er weinig opbeurend nieuws: de kwartaalwinst viel 37% terug tot 403 miljoen dollar (350 miljoen euro). Enkele ‘activistische aandeelhouders’ eisen nu dan ook dat, om de winst op te drijven, eBay onder meer zijn online ticketplatform StubHub en/of zijn zoekertjesbusiness verkoopt of verzelfstandigt. Zopas verkocht eBay overigens zijn Duitse flashsalesite brands4friends voor een niet nader genoemd bedrag aan private-equitybedrijf Regent.