De nieuwe klikdoppen die sinds kort de klassieke schroefdop zijn komen vervangen op de kleinere waterflesjes van de huismerken, oogsten veel kritiek. Colruyt en Delhaize kregen al klachten binnen.
Snap-clicksysteem “beter uitleggen”
Openklikken kan nog wel, losschroeven niet meer: er belanden dus minder flessendoppen in het milieu. Dat is de logica achter de nieuwe ‘snap-click’-doppen die sinds kort zijn verschenen op de waterflesjes van de huismerken. Prima initiatief, zou je dan denken, maar nogal wat consumenten zien dat duidelijk anders. Zowel bij Colruyt als bij Delhaize kreeg de klantendienst al tientallen klachten binnen. Op sociale media regent het ook opmerkingen over hoe onhandig en gebruiksonvriendelijk die nieuwe doppen wel zijn.
“Ze zijn dat echter niet, toch niet als ze goed worden gebruikt”, reageert Hanne Poppe van Colruyt in Het Nieuwsblad. “Ze moeten wel helemaal worden opengeklikt. Anders kunnen ze inderdaad wel hinderlijk zijn.” Colruyt bekijkt of er eventueel extra instructies op het etiket moeten komen. “We zijn er duidelijk niet in geslaagd een aantal zaken voldoende uit te leggen”, klinkt het in Halle. Ook Roel Dekelver van Delhaize heeft weet van “een honderdtal opmerkingen” en zegt dat de keten naar een oplossing zoekt: “Een mogelijkheid is om het nieuwe systeem te verfijnen. Maar het is ook mogelijk dat we de oude doppen gaan herinvoeren.”
Geen plannen bij A-merken
Een rondvraag leert dat de A-merken geen plannen hebben om over te schakelen op het snap-clicksysteem. Bij Coca-Cola België, producent van Chaudfontaine, staat dat alvast “niet op de planning”.
Carrefour is blijkbaar de enige supermarkt die ‑ naar eigen zeggen ‑ nog geen klachten kreeg. “Wij gaan het systeem binnenkort zelfs uitbreiden naar de flessen van twee liter”, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve.