Alles is geconnecteerd in de winkel van morgen en de kassa is gedoemd te verdwijnen, maar robots nemen de zaak voorlopig niet over. Dat alles bleek deze week op de retailtechnologiebeurs EuroCis in Düsseldorf.
Weg met de kassa
De kassaloze winkel is de heilige graal van de retail. Sinds de lancering van Amazon Go is iedereen koortsachtig op zoek naar een naadloze winkelervaring die het pijnlijke betaalmoment elimineert, maar voorlopig komt niemand in de buurt. Aan traditionele selfscanoplossingen geen gebrek, aan quickscan toestellen evenmin, maar naadloos is nog wat anders.
Een traditionelere oplossing om het afrekenproces te versnellen zien we bij Itab: dankzij automatisch 360° scannen mét gewichtscontrole hoeft een kassamedewerker nog maar weinig handelingen uit te voeren en volstaat één persoon om twee checkouts te bedienen. Verschillende aanbieders hebben ‘scan & pay’ smartphoneapps in de aanbieding waarmee shoppers zelf aan de slag kunnen. De oplossing van FutureProof Retail, die binnenkort bij Spar Colruyt Group debuteert, zou tot nu toe wel eens de meest voldragen kunnen zijn: daarover elders meer.
Niet scannen, maar herkennen
Om het zelfscanproces aan kassa’s te vergemakkelijken, te versnellen én fraudebestendig te houden, voegen enkele fabrikanten beeldherkenning toe aan het traditionele scannen. Zo kunnen ook verse producten en gewichtsartikelen (die geen streepjescode dragen) herkend worden. Dat werkt steeds beter: de automatische kassa Ezigo van Datalogic werkt met vijf camera’s en herkent tot vijf producten tegelijk.
De nieuwste zelfscankassa’s van NCR maken gebruik van kunstmatige intelligentie om (verse) producten te herkennen aan de hand van kleur, vorm, grootte en gewicht. Het zelflerend systeem wordt accurater naarmate het vaker gebruikt wordt. Ook Supersmart maakt gebruik van ‘deep learning’-algoritmes om producten te herkennen, zodat een mandje of karretje in één keer kan worden afgerekend.
Digitale labels worden onmisbaar
Elektronische schaplabels (ESL) breken nu écht door, in alle sectoren. Er is geen ontkomen aan: retailers zijn gewoon verplicht om te investeren in digitale prijskaartjes, aangezien de prijstransparantie nu haast compleet is. De nieuwe generatie schaplabels doet echter meer dan snel prijzen aanpassen. Ze bevatten extra informatie voor zowel de winkelmedewerkers (voorraad, logistieke gegevens) als shoppers (productinfo, links naar filmpjes…).
De geconnecteerde winkel
Camera’s die gender, leeftijd en zelfs emoties herkennen, EAS-poortjes die data verzamelen, sensoren die heatmaps genereren of wachtrijen monitoren, apps die de conversie meten, tools die feedback verzamelen… de middelen voor instoreanalyses beginnen stilaan een beetje in de buurt te komen van die van webshops. Checkpoint verbindt beveiligingspoortjes via bluetooth met een cloudplatform met IoT-sensoren, Axis verbindt alle winkelsystemen (tot intelligente audio toe) om conversie-analyse mogelijk te maken, Xplace digitaliseert alle ’touchpoints’ in de winkel om relevante inhoud en gerichte promoties mogelijk te maken, Wanzl voorziet winkelkarretjes van RFID-tags zodat retailers voortdurend de bewegingen en de verblijftijden in kaart hebben en geen muntsysteem meer nodig hebben…
Kan technologie ook de shoppers verrassen? Wat te denken van digitaal advies op maat? De interactieve promotionele terminals van Sensape stemmen promoties af op leeftijd, geslacht en humeur van de shopper. De aanraakschermen van Curvetips geven gepersonaliseerd stijladvies op basis van klantvoorkeuren. Steeds meer aanbieders ontwikkelen AR- en VR-toepassingen en integreren spraakassistenten, hetzij van derde partijen (zoals Alexa van Amazon) hetzij zelf ontwikkelde (zoals Olivia van Culios, een partner van Toshiba).
Robots overal?
Er liepen flink wat robots door de gangpaden in Düsseldorf. De autonome Stockbot doorkruist de winkel, controleert de schapvoorraden op basis van RFID en cameratechnologie en genereert heatmaps. Tory, de robot van MetraLabs, kan de inventaris opmaken op basis van RFID technologie, detecteert voorraadonderbrekingen en kan ook fungeren als assistent om klanten wegwijs te maken in de winkel.
Paul, de servicerobot van Online AG, kan dan weer informatie geven over producten en assortimenten: hij loopt bij wijze van test al rond bij Saturn. Ook de bekende humanoïde robot Pepper van SoftBank Robotics was met verschillende exemplaren vertegenwoordigd: hij wordt geacht om te kunnen reageren op menselijke emoties, maar fungeert toch vooral als een attractie die de klanten begroet en de weg toont (al verzamelt hij ook data). Goeie winkelverkopers hoeven voorlopig niet voor hun job te vrezen. Kassamedewerkers daarentegen…