Philips Lighting is “tevreden” met de resultaten van het tweede kwartaal en bij uitbreiding die van de eerste zes maanden van het jaar. Nochtans daalde de omzet ten opzichte van een jaar eerder, net als de nettowinst.
Op de goede weg
In het tweede kwartaal van het boekjaar haalde Philips Lighting een omzet van 1,734 miljard euro, een daling van 6,2% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een terugval van 1,5%. De nettowinst viel dan weer terug met 40%, naar 57 miljoen euro.
Toch klinken er bij Philips Lighting positieve geluiden, omdat het bedrijf terug op de goede weg is. “Onze activiteiten gingen er allemaal op vooruit ten opzichte van vorig jaar en presteerden allemaal in lijn met hun strategische doelstellingen”, zegt CEO Eric Rondolat. “Ik ben dan ook tevreden dat onze strategie succesvol wordt uitgevoerd.”
De verkoop van gewone lampen ging er op achteruit, maar dat was vooral te wijten aan de overstap naar meer ledlampen. Die sector is nu al goed voor 53% van de totale omzet en groeide ook in het tweede kwartaal met 25%, al is dat wel een vertraging van de groei ten opzichte van een jaar eerder.