(publireportage) Dat ledverlichting leidt tot een flink lagere energierekening, is slechts de helft van het verhaal. De andere helft is dat retailers met leds hun winkel een stuk aantrekkelijker kunnen maken en daardoor meer omzetkansen genereren.
Accenten leggen
Wie zijn klanten beleving wil bieden, zal vroeg of laat uitkomen op het thema verlichting. Een goed lichtplan helpt om een intieme sfeer te creëren of juist het strandgevoel op te roepen. Veel meer dan conventionele verlichting bieden leds de mogelijkheid om op de winkelvloer te spelen met licht en met donker, met kleurtemperatuur en met lichtintensiteit.
“Retailers kunnen hiermee op subtiele wijze verschillende accenten leggen in hun winkels”, vertelt Kevin Raaijmakers, marketing manager bij Philips Lighting. Een ander vraagstuk is het focussen van de aandacht van klanten. Waar liggen de actieartikelen die geaccentueerd moeten worden? Welke schappen of tafels bevatten de margerijke producten die het verdienen om te worden uitgelicht?
“In de winkels waarin we ledverlichting hebben aangebracht, zijn de contrasten duidelijk groter dan voorheen. De kleuren spatten er werkelijk vanaf”, vertelt Derk Bots, commercieel directeur van Philips Lighting. En voor retailers die aanhikken tegen de investering in ledverlichting, heeft Philips Lighting de oplossing: Light as a Service (LaaS).
Hogere conversie
Philips Lighting heeft inmiddels de verlichting van een groot aantal winkels van verschillende retailers onder handen genomen, zowel in food als in fashion. Online toont Philips foto’s van die situatie ervoor en erna. De verschillen zijn groot: “Met licht kunnen we bepaalde productgroepen duidelijk eruit laten springen. Het is lastig om bij klanten als Albert Heijn of Aktiesport te bewijzen dat een hogere conversie daadwerkelijk is toe te schrijven aan het aanpassen van de gehele verlichting.
Feit is dat deze klanten tevreden zijn en na een eerste test in enkele winkels de overstap op ledverlichting willen versnellen. Maar een testcase bij Globus, een Duitse retailer, toont aan dat aanpassing van het lichtplan boven promotie-eilanden heeft geleid tot 13% meer traffic en 7% meer omzet. Een bewijs dat licht direct invloed heeft op de winkelprestatie”, verklaart Bots.
Ombouw versnellen
Met Light as a Service (LaaS) van Philips Lighting is de investering voor retailers geen probleem meer. Klanten betalen immers niet langer voor lampen, alleen nog maar voor licht. Voor een vast bedrag per maand verzorgt Philips het lichtplan, de montage en het onderhoud van de ledverlichting. Retailers worden dus volledig ontzorgd.
“Vergeet niet dat ledverlichting een stuk zuiniger is. De energiebesparing schommelt afhankelijk van de winkel tussen de vijftig en zeventig procent. Van de lagere energierekening kunnen retailers de ombouw van de verlichting betalen. Dan houden ze nog steeds geld over”, stelt Bots.
Kortom, met LaaS kunnen retailers versneld hun winkels aanpassen. Raaijmakers: “Normaal gesproken wordt een winkel eens in de zeven tot tien jaar omgebouwd, waarvoor retailers elk jaar budget reserveren. Zonder budget was het tot nu toe lastig om de ombouwfrequentie te verhogen en sneller in te spelen op de veranderende eisen in de markt. Dankzij LaaS is dat budget nu geen probleem meer.”
Voor meer informatie over Light as a Service voor retail: www.philips.be/geldverdienen