Na 194 jaar komt er een einde aan het verhaal van de oudste Amerikaanse warenhuisketen: Lord & Taylor is er niet in geslaagd een nieuwe investeerder te vinden en sluit definitief zijn 38 overblijvende winkels.
Alles moet weg
De kaap van de 200 jaar heeft de warenhuisketen dus net niet gehaald. Het bedrijf stond onder gerechtelijke bescherming sinds 2 augustus en plande aanvankelijk om 19 winkels te sluiten als onderdeel van een ingrijpende herstructurering. Later werd dat aantal bijgesteld naar 24, en nu gooit de retailer definitief de handdoek. De curatoren zijn meteen gestart met een grote uitverkoop, waarbij niet alleen de voorraden maar ook al het winkelmeubilair de deur uit moet tegen hoge kortingen, meldt CNN.
Lord & Taylor werd opgericht door de Engelse immigranten Samuel Lord en George Washington Taylor. Hun eerste winkel openden ze aan de Lower East Side in Manhattan. Later verhuisde de flagshipstore van de keten naar Times Square. Het bedrijf was altijd trots op zijn rijke geschiedenis: “We zijn een winkel van primeurs”, zo meldt de website: “We zijn niet alleen de oudste Amerikaanse winkel in zijn soort, maar we waren ook de eerste die personal shopping aanbood, de eerste die opkomende ontwerpers verdedigde – en de eerste die een vrouwelijke president had.”
Sector in moeilijkheden
De warenhuisketen was een tijd in handen van durfkapitaal, werd in 2012 overgenomen door Hudson’s Bay Company en werd in 2019 opnieuw verkocht aan kledingverhuurbedrijf Le Tote. Dat probeerde het merk nog te redden met een verjongingskuur, maar dat bleek tevergeefs. Lord & Taylor is lang niet de enige Amerikaanse warenhuisketen in moeilijkheden: grote namen als Neimann Marcus en JCPenney hebben de ‘Chapter 11’ procedure ingezet, retailicoon Barney’s ging al failliet. Veel warenhuizen zijn er niet in geslaagd zich opnieuw uit te vinden na de opkomst van sterke ‘category killers’ en de doorbraak van e-commerce. Daar bovenop kwam dan de coronapandemie…
Ook in Europa heeft de sector het zwaar: Galeria Karstadt Kaufhof ondergaat een zware herstructurering, Debenhams strijdt om te overleven. Toch zijn er kansen voor warenhuizen die het luxesegment opzoeken, digitaliseren en een marktplaatsstrategie uitbouwen, denken Erik Van Heuven en Stefan Van Rompaey, auteurs van het boek The Future of Department Stores: de toekomst zal ‘fygitaal’ zijn, met een belangrijke rol voor voeding als belevingsfactor.