De grootste Belgische consumentenverkiezing reikt in 2018 voor de dertiende keer de prestigieuze ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’-titels uit. Belgische winkelketens kunnen zich nu aanmelden om deel te nemen aan de verkiezingen.
Barometer van de retailsector
Retailers maken kans op de titels ‘Qrf Beste Winkelketen van België’, ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ en de overall titel ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’. Retail adviesbureau Q&A is initiatiefnemer van het internationale ‘Retailer of the Year’-concept, dat inmiddels in negen landen wordt georganiseerd. Qrf City Retail is als hoofdsponsor aan de Belgische verkiezingen verbonden.
Ruim 180.000 consumenten beoordeelden in 2017 hun favoriete winkelketens en webshops op tien verschillende criteria: Prijs, Acties en aanbiedingen, Kwaliteit van de producten, Samenstelling assortiment, Deskundigheid, Klantvriendelijkheid, Service, Uitstraling en beleving, Winkelgemak en Betrouwbaarheid.
Van al de categoriewinnaars won Standaard Boekhandel vorig jaar de overall titel van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ging bol.com er met de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ prijs vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 29 november in San Marco, Schelle.
Meten is weten
Dat de titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 58% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen te kennen en ruim 70% kent het winnaarslogo. 57% ziet het winnaarslogo als een keurmerk, 41% zou eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan zonder dit logo en voor 55% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn/haar beeld bij de winkel. 43% vindt een winkel met winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder dit logo en 31% zou een winkel met winnaarslogo sneller aanbevelen dan een winkel zonder dit logo.
Voor Werner Bruyns, Head of Q&A Belgium, is de verkiezing een waardevolle bron van informatie over de hele retailsector: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren.”
Nieuwe vakprijzen
Q&A laat niet alleen de consumenten aan het woord maar polst ook de mening van de retailers zelf.. Daarom wordt dit jaar de nieuwe vakprijs ‘Qrf Best Newcomer in Belgium’ in het leven geroepen. Vakgenoten beoordelen voor deze award de beste toetreders op de Belgische markt.
De ‘Qrf Retail Sustainability Award’ zal dit jaar voor de tweede keer uitgereikt worden. Vakgenoten kunnen de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid benoemen. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten, de uiteindelijke winnaar vast. JBC won vorig jaar als eerste deze vakprijs.