Het nieuwe Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel opent op 20 oktober de deuren en haalt zo de geplande openingsdatum. Er werd drie jaar gebouwd aan het winkelcentrum met een retail- en horecaoppervlakte van 44.000 m².
41 merken voor het eerst in Brussel
Docks Bruxsel brengt 113 merken samen, waarvan er 41 voor het eerste te vinden zijn in Brussel. Daar horen premiummerken zoals Michael Kors en Superdry bij, maar ook meer betaalbare merken zoals JBC en Sergent Major. Er is ook ruimte voor kleine, onafhankelijke Belgische boetieks, zoals Fox & Cie en Nuit de Folie.
Naast heel wat retailers zijn er ook acht bioscoopzalen, een indoor avonturenpark en een twintigtal restaurants te vinden in Docks Bruxsel. De uitbaters hebben alvast hoge verwachtingen, want tegen het derde jaar moet het winkelcentrum al acht miljoen bezoekers per jaar trekken.
Kritiek van Unizo
Niet iedereen is even tevreden met de komst van Docks Bruxsel: Unizo noemt het winkelcentrum “het zoveelste ‘ouderwets’ shoppingcomplex, met alle kwalen die daar bij horen.” Het stelt daarbij dat de voorwaarden voor de socio-economische vergunning niet werden vervuld: “Door het niet naleven van de aan de vergunningen gekoppelde engagementen staat het winkelcomplex er nu de facto illegaal”, besluit Unizo.