Het gerucht deed al langer de ronde en nu heeft Orchestra-topman Pierre Mestre het met zoveel woorden bevestigd: hij wil de Franse tak van speelgoedketen Toys’R’Us overnemen en zo in Frankrijk de absolute ‘nummer 1 op de kindermarkt’ worden.
Drie gegadigden
Toys’R’Us France kwam na het faillissement van de Amerikaanse moederketen zelf in zware moeilijkheden en staat al een tijdje onder curatele. Op 3 oktober eerstkomende beslist de handelsrechtbank van Evry over een eventuele doorstart van de speelgoedketen, onder de paraplu van een nieuwe eigenaar. Twee kandidaten hadden zich al officieel gemeld: een franchisenemer van Galeries Lafayette, die ook kandidaat is om La Grande Récré (die andere noodlijdende Franse speelgoedketen) over te nemen, en schuldeiser Cyrus, die daartoe een samenwerkingsdeal sloot met Picwic, de speelgoedketen uit het Mulliez-imperium (Auchan, Leroy-Merlin e.a.).
De laatste weken ging het gerucht dat ook Orchestra (dat eerder het Belgische Premaman overnam) zijn zinnen had gezet op de speelgoedketen. In een gesprek met Le Figaro en de gespecialiseerde website LSA heeft Mestre dat gerucht nu bevestigd. Hij wil ‘ten persoonlijke titel’ 38 van de 53 winkels en 907 van de 1.152 werknemers overnemen en plant ook een investering van 60 miljoen euro om de keten uit zijn as te laten herrijzen. Daartoe heeft hij een deal op zak met het Amerikaanse investeringsfonds Pimco.
Gekruiste franchisecontracten
“Beide vennootschappen zullen in een eerste fase zelfstandig blijven bestaan, maar via gekruiste franchisecontracten aan elkaar gelinkt worden”, licht de topman alvast een tip van de sluier. “Er komt een gemeenschappelijk aanbod voor beide ketens, waarbij Orchestra zal instaan voor de kleding en de kinderartikelen en Toys’R’Us voor het speelgoed.” Krijgt hij groen licht van de handelsrechter, rest hem nog een niet onbelangrijk detail: de merknaam Toys’R’Us is namelijk in handen van een Amerikaanse schuldeiser van de ter ziele gegane speelgoedketen. Die sloot eerder wel een deal met de overnemer van de Spaanse Toys’R’Us-winkels, die in ruil voor anderhalve procent van de omzet de merknaam mag behouden en gebruiken.
Komt het niet tot een deal tussen Mestre en de Amerikaanse rechtenhouder, dan zullen de overgenomen speelgoedwinkels herdoopt worden tot ‘Orchestra & Toys’, klinkt het nog. Maar of de naam van de speelgoedketen nu verandert of niet, in elke winkel zal minstens 500 m² worden gereserveerd voor kleding. “Beide markten zijn complementair”, stelt Mestre: “Kleding zorgt het hele jaar door voor trafiek, terwijl speelgoedwinkels verlieslatend zijn van januari tot oktober. Bovendien is de markt voor kindermode minder internetgevoelig dan die voor speelgoed.”
Pittig detail: van 2007 tot 2013 baatte Orchestra al kledingcorners uit bij Toys’R’Us, maar de samenwerking werd stopgezet omdat de speelgoedketen weigerde meer oppervlakte ter beschikking te stellen.