Optiek Lambrechts uit Brecht geeft zijn klanten voortaan de mogelijkheid om brillen en brilglazen eerst in een virtuele omgeving te testen, alvorens over te gaan tot een aankoop. Het maakt daarvoor gebruik van de HOYA Vision Simulator.
Verantwoorde keuze
“Met de HOYA Vision Simulator bieden we onze klanten een driedimensionale visuele ervaring, die de optische effecten van de verschillende glazen en glasbehandelingen simuleert. Brildragers ervaren de eigenschappen van het brillenglas vooraf in een virtuele wereld, waar allerlei voorwerpen op korte, middellange en verre afstand te zien zijn”, aldus uitbater Steven Lambrechts. De bedoeling is dat klanten zo op een bewuste manier kunnen overgaan tot een keuze, in plaats van volledig te moeten steunen op de uitleg van de optieker of ervaringen van andere klanten.
Onder andere voor klanten die nog nooit multifocale glazen hebben gedragen, is de nieuwe technologie een stap voorwaarts. Zij kunnen nu zelf uittesten of die wel voor hen geschikt zijn.
“Wij konden voorheen wel uitleggen wat de klant zal zien, maar dat was altijd op basis van een statisch beeld. Wanneer ze hun hoofd draaien en een andere richting uitkijken, wordt het soms even wazig indien ze door de verkeerde glaszone kijken. In welke mate? Dat was moeilijk in te schatten voor iemand die nooit multifocaal gedragen had. De HOYA Vision Simulator geeft dat wel duidelijk aan. Hetzelfde geldt voor coatings, meekleurende glazen, noem maar op.”