Action zag zijn netto-omzet vorig jaar met 21,7% groeien naar 13,8 miljard euro. Die stijging wordt uitsluitend gedreven door volumegroei, zegt de retailer. Dit jaar gaat de non-fooddiscounter van start in twee nieuwe landen.
Twee nieuwe markten in één jaar
De sterke omzetgroei komt er ondanks prijsverlagingen, zegt Action: in het vierde kwartaal verlaagde de retailer opnieuw meer dan 650 prijzen, waardoor de keten meer klanten aantrok. Volumegroei drijft dus de omzetgroei. De vergelijkbare omzet groeide vorig jaar met 10,3%, dankzij een hoger aantal klanten in de bestaande winkels. De keten verwelkomde gemiddeld 18,7 miljoen klanten per week, dat zijn er 3,4 miljoen meer dan het jaar ervoor.
Vorig jaar opende Action 352 nieuwe winkels, wat het totaal nu brengt op 2.918 winkels in twaalf Europese landen. In de eerste helft van 2025 is de retailer van plan zijn eerste winkels te openen in Zwitserland, zowel in de Duitssprekende als Franssprekende regio. In het najaar volgt de eerste Action-winkel in Roemenië. “2025 wordt het eerste jaar dat we twee nieuwe markten in één jaar betreden”, zegt CEO Hajir Hajji.
De groei van Action leidt ook tot een aanzienlijke toename van het aantal werknemers: de retailer heeft vorig jaar 10.641 nieuwe banen toegevoegd, vergeleken met 8.988 nieuwe banen in 2023. Het bedrijf heeft nu in totaal 79.681 werknemers met 151 nationaliteiten.