“Presidentiële oplichting”
Een medewerker op de Parijse hoofdzetel van Intermarché heeft zijn werkgever ongewild zo’n 15 miljoen euro armer gemaakt. De man werd benaderd door oplichters die zich voordeden als de topman van het bedrijf. Zij slaagden erin de medewerker enkele dagen na elkaar ettelijke miljoenen over te laten schrijven naar een Poolse rekening en daarbij ‘uiterste discretie’ te verzekeren. Toen de oplichting aan het licht kwam, probeerde Intermarché het geld nog te recupereren, maar intussen bleek de Poolse rekening al leeggehaald en waren de oplichters gaan vliegen.
Het fenomeen, waarbij medewerkers van de financiële dienst van een groot bedrijf zogezegd van hun baas de opdracht krijgen om geld over te schrijven, is niet nieuw. Alleen al in Frankrijk werden er de voorbije jaren zo’n 700 grote bedrijven – bij wie Michelin (1,6 miljoen euro) en Naf-Naf (ruim 1 miljoen euro) – het slachtoffer van, ‘goed’ voor een slordige 350 miljoen euro. Onze Zuiderburen hebben zelfs al een mooie naam voor het fenomeen: “Arnaque au Président”, ‘Presidentiële oplichting’ zeg maar.