Een halfslachtig compromis als ‘winkelen op afspraak’ zal de retail niet redden, nu de winkels in al onze buurlanden gewoon open zijn. De urgentie moet duidelijk zijn: er staan duizenden jobs op het spel.
Inefficiënt en disproportioneel
Eerst nog even de puntjes op de i: retail en horeca zijn niét het probleem. Ze zijn dat ook nooit geweest. In mijn pleidooi van maandag heb ik al zeer duidelijk uitgelegd dat men de zaken niet moet omdraaien. De retail is ook niet verantwoordelijk voor het feit dat de zorgsector weeral de meubelen moet redden. We zitten samen in de boot. We zijn in oorlog, in oorlog tegen een onzichtbare vijand, COVID-19 genaamd. De algemene winkelsluiting is een inefficiënte en disproportionele maatregel: het helpt niet om het virus in te dijken, maar brengt de economie wel onherstelbare schade toe. Willen we de druk wegnemen, moeten we de kern aanpakken.
Contact tracing is een must. De overheid slaagt er maar niet in om dit georganiseerd te krijgen. Schrijnend! Ondernemers ontwikkelen zelf dan maar efficiënte oplossingen: de nieuwe Trace Against Corona toepassing is gebaseerd op de Coronalert-app van de overheid en garandeert veiligheid op basis van objectieve data. Mensen willen graag een appje downloaden voor hun herwonnen vrijheid. Motiveren helpt. Dat is veel efficiënter dan goedkope uitspraken doen over zachte heelmeesters en etterende wonden – woorden van de man die in het verleden geld wou verbranden, en nu hetzelfde doet met onze economie. Hoe denk je dat dit overkomt bij de alleenstaande moeder die haar kinderen moet voeden en haar job verliest? Of bij de ondernemer die zijn rekeningen niet meer kan betalen? Het gaat hier over mensen!
Falend beleid
Is België plots een eiland misschien? Het eenzaamste land in Europa? Het wordt lachwekkend als je dit aan een buitenlander vertelt. 11 miljoen inwoners: voor veel landen is dat een stad. In Wuhan organiseren ze alweer massa-evenementen. Zoals Comeos terecht opmerkt: de helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens, en één Belgisch gezin op drie steekt negen keer per jaar de grens over om aankopen te doen. Goed voor een miljard euro omzetverlies, zonder corona.
Alle buurlanden houden de winkels open. Niets houdt de Belgische consumenten dus tegen om in december te gaan shoppen in Maastricht, Breda, Keulen, Luxemburg, Rijsel of Ronq. En reken maar dat ze dat ook zullen doen: de winkels beleven er goede tijden. Net als de bekende onlineplatforms: allemaal omzet die naar het buitenland vloeit. Met de zegen van onze regering: de retail moest dicht, als schaamlapje voor een falend beleid.
Welkom in Absurdistan
De regeling om oneerlijke concurrentie te vermijden is al helemaal een lachertje. Essentieel assortiment? Mensen shoppen cadeautjes bij Rituals en Action (met deels afgedekte rekken) terwijl Casa, Hema en Vanden Borre dicht blijven. De winkels die in betere tijden 80% van alle kerstdecoratie verkopen mogen open (tuincentra, doe-het-zelf, non-food discounters, supermarkten) maar… ze mogen geen kerstdecoratie verkopen. Welkom in Absurdistan. Nee, van veel retailexpertise kan je onze beleidsmakers niet verdenken. Bij Amazon of Zalando vinden ze dat niet erg.
En dat knoeibeleid blijft niet zonder gevolg: steeds meer retailers gooien de handdoek in België. Het trieste lijstje wordt elke dag langer. Het verhaal is afgelopen voor Cameleon, Bart Smit, Sacha, Manfield, Santana, Camaïeu… Er werd zwaar gesaneerd bij Orchestra-Prémaman, Wibra, Switch… Schuldbescherming moet E5 Mode en Neckermann redden. Mega World staat op de rand van de afgrond. Om maar te zwijgen over de vele zelfstandige ondernemers die de krantenkoppen niet halen wanneer ze definitief de winkeldeur sluiten. Eén op vijf ziet het niet meer zitten.
Half zwanger
Het moet maar eens gedaan zijn: hoog tijd dat retailers zeggen waar het op staat. Had deze premier niet beloofd dat hij geen winkels wou sluiten? Staat zijn partij niet voor ondernemerschap? Winkeliers zijn het meer dan beu de pispaal van de virologen te zijn. “It’s the economy, stupid!”
Er is maar één valabele optie: de winkels moeten weer open. Allemaal. Volledig. Meteen. Winkelen op afspraak is een zwaktebod. Een Belgisch compromis. Je kan niet half zwanger zijn. Ook click & collect is slechts gemorrel in de marge. Onzin gewoon. Het is december, mensen. De belangrijkste winkelmaand van het rotjaar 2020. Gaan we de retailsector de genadestoot geven? Nee, toch?
Voor de honderdduizendste keer: winkelen is veilig. Winkels zijn géén haarden van besmetting. Nooit geweest. De voorzorgsmaatregelen werken. De winkels zijn klaar. Open ze, nu. Tijdens de eerste golf hebben we nog mea culpa geslagen, deze keer laten we niet zomaar over ons heen lopen. Neem uw verantwoordelijkheid!
Jorg Snoeck
Founder, RetailDetail