“Waarom denken we dat er zoveel moslims zijn?”
Naar aanleiding van een artikel en opiniestuk in De Morgen over de resultaten van een Europese studie van het bureau Ipsos, maakt etnomarketeer Rachid Lamrabat de bedenking dat cijfers niet per se een volledig beeld van de ‘sociale realiteit’ weergeven.
“Waarom denken wij dat er zoveel moslims zijn? Omdat ze oververtegenwoordigd zijn in het straatbeeld. Wat wil zeggen dat moslims ook oververtegenwoordigd zijn in de winkels: liefst 80% van de bezoekers van Ikea Anderlecht heeft een niet-Belgische achtergrond”, stelt Lamrabat in een blogbericht op deze site.
“Ikea heeft daarom zelfs ooit het idee gelanceerd om de bekende gehaktballen vegetarisch te gaan maken. De beslissing is er niet doorgeraakt, maar eigenlijk zouden ze het wel moeten doen. Als je een filiaal in de grootsteden hebt, merk je gewoon aan den lijve dat een herpositionering nodig is”, vervolgt de etnomarketeer.
“De moslims in de Europese Unie maken misschien maar een klein deel van de wereldwijde moslimbevolking uit, maar wat ze missen in aantal compenseren ze in koopkracht. Zo consumeren deze moslims bijna drie keer meer halalvoeding, in waarde uitgedrukt, dan de 162 miljoen Indische moslims. Er zijn dus heel wat socio-economische factoren die halal in Europa een economisch interessant verhaal maken”, meent hij verder.