Opel-dealers passen in alle stilte de software van Zafira’s aan die te veel stikstofoxides uitstoten. Dat meldt het VRT-journaal op basis van eigen onderzoek. Opel verwerpt met klem de aantijgingen. Vorige week kwam ook het Franse Renault al in opspraak.
Betere prestaties ten koste van hogere uitstoot
Na ‘dieselgate’ bij de Volkswagen-groep zou nu ook gesjoemel zijn vastgesteld bij Opel. Volgens de VRT zouden Opel-dealers in alle stilte de software van Zafira’s aanpassen die te veel stikstofoxides uitstoten. De reden voor de upgrade werd voor de Zafira-eigenaars verborgen gehouden.
Het gaat om de Zafira Tourer 2014 met een 1.6-dieselmotor, waarvan de VRT er twee liet testen. De twee auto’s overschreden de Europese NOx-norm respectievelijk vijf en zelfs negen keer. Na de update lag de uitstoot plots een pak lager. Opel zou software hebben ingebouwd die de motorprestaties van de wagens opdreef, maar tegelijk ook de uitstoot van stikstofoxide spectaculair verhoogde. Na het uitbreken van het VW-schandaal zou de GM-dochter beslist hebben om in alle stilte de bewuste software te ‘updaten’.
Opel verwerpt aantijgingen
Opel verwerpt “met klem de aantijging van de VRT-nieuwsdienst dat Opel-dealers de software aanpassen waardoor de emissiewaarden van deze voertuigen wijzigen” en benadrukt dat er ook geen terugroepactie georganiseerd is. Volgens de woordvoerder van Opel Belgium heeft die update te maken met het motormanagement en moet die voorkomen dat de motor nodeloos in noodloop gaat.
Opel Belgium benadrukt dat het testen van emissies bij voertuigen “een zeer complexe aangelegenheid” is en dat ze over te weinig info beschikt om de juistheid van de VRT-test te beoordelen. Nog altijd volgens de autobouwer bevat “de door GM ontwikkelde software geen functies die detecteren of een voertuig een emissietestcyclus ondergaat”.
Eerder ook Renault op het matje
Vorige week kwam ook Renault – dat net een recordjaar achter de rug heeft – in opspraak nadat Franse inspecteurs de kantoren van de autobouwer hadden doorzocht. De onafhankelijke technische commissie die na het VW-schandaal door de Franse overheid in het leven was geroepen, had namelijk vastgesteld dat de CO2- en NOx-normen bij Renault en verschillende buitenlandse merken overschreden worden. Sjoemelsoftware zoals bij VW werd daarbij niet aangetroffen, zo benadrukten de inspecteurs wel.
De Franse autoconstructeur Renault beloofde meteen om de komende weken een “technisch plan” voor te leggen om het verschil te verkleinen tussen de uitstoot van zijn wagens onder reële omstandigheden en die van de homologatienormen. Commercieel directeur Thierry Koskas benadrukte wel dat “Renault geen bedrog gepleegd heeft” en dat de wagens “onder de condities van de homologatietests de emissienormen respecteren”.
Vanochtend maakte de Franse minister van Milieu Ségolène Royal alvast bekend dat Renault 15.000 wagens gaat terugroepen om hun motoren af te stellen zodat het filtersysteem correct werkt bij alle temperaturen.