Stilaan wordt duidelijk welke retailers hun opwachting maken in het nieuwe project Quartier Bleu aan de Kanaalkom in Hasselt, dat eind maart zijn officiële opening beleeft. Verschillende ketens zullen er uitpakken met innovatieve concepten.
Uniek kinderconcept
Modeketen H&M sluit zijn winkel in de Demerstraat om eind maart een winkel volgens een nieuw concept te openen in Quartier Bleu, het woon- en winkelproject van projectontwikkelaars Chateaux Real Estate en Matexi. Het is niet de eerste grote naam die zijn komst aankondigt: eerder werd al duidelijk dat onder andere Delhaize, Fnac, McGregor, AS Adventure, Sweet Coffee en Pronti er winkels zouden openen.
De afgelopen dagen raakten alweer nieuwe namen bekend: JBC gaat in Quartier Bleu een gloednieuw concept openen, een grote flagshipstore van 1000 m² die zich uitsluitend richt op kinderen tussen 0 en 12 jaar. Ter vergelijking: in een ‘gewone’ JBC neemt de kindercollectie zo’n 400 m² in. De nieuwe winkel zal onder andere de volledige kledinglijn van Studio 100 tonen en er staan samenwerkingen op stapel met bekende ontwerpers, verklapt CEO Bart Claes. De retailer sluit op 21 maart zijn winkel in De Twee Torens-wijk.
Ook Dreamland zal in de nieuwe belevingswijk een winkel van 2.000 m² openen: “Quartier Bleu is zeker een mooie opportuniteit om voet aan grond te zetten in Hasselt. Het sluit mooi aan op het centrum, het is gemakkelijk bereikbaar en het shoppingconcept is nieuw en aantrekkelijk“, zegt divisiemanager Danny Jenquin aan Het Laatste Nieuws. Juttu opent dan weer een belevingswinkel van 700 m², de zevende vestiging al voor de Belgische conceptwinkelketen. Voor restaurantconcept Thai Café wordt Quartier Bleu de eerste Limburgse locatie: de keten was tot nu toe enkel actief in Wallonië, in Brussel-centrum en in de Brusselse rand, met momenteel elf restaurants.
Geen vrees voor leegstand
Vooral retailers die een grotere winkeloppervlakte nodig hebben, verhuizen vanuit het centrum naar het nieuwe project. Dat bevindt zich net buiten de Hasseltse groene boulevard en omvat 22.500 m² aan retail en horeca. Dat geldt onder andere voor AS Adventure, dat de Kleine Maastrichterstraat verlaat. De Twee Torens-wijk lijkt het grootste slachtoffer van die beweging: de passage was op die locatie al sterk gedaald na het vertrek van Media Markt, C&A en H&M, en nu stappen ook JBC en Pronti er op.
Toch is er voorlopig geen sprake van een sterke toename van de leegstand in de Hasseltse winkelstraten, iets waar critici van het nieuwe project nochtans voor hadden gewaarschuwd. The Sting bijvoorbeeld verhuist in het stadscentrum en zal het lege pand van H&M innemen in de Demerstraat. In het vrijkomende pand van The Sting komt dan collega-modeketen Costes, die tot dezelfde groep behoort.