De overname van het Braziliaanse Hypermarcas blijkt voorlopig geen onverdeeld succes voor Ontex. Kinderziekten bij de nieuwste telg zetten het voorbije jaar een domper op de wereldwijde groei van de Belgische luierfabrikant.
Rem op groei
Ontex laat op zich mooie cijfers optekenen voor 2017: de producent van onder meer babyverzorgingsproducten zag zijn omzet groeien met 18,2% en klokte af op een winst van 266,4 miljoen euro. Toch zijn de resultaten geen onverdeeld succes voor het bedrijf uit Erembodegem, dat met overnames in Brazilië en Mexico gehoopt had op een sterkere groei.
Vooral Ontex Brazil, ontstaan na de overname van het Braziliaanse Hypermarcas in maart vorig jaar, hinkt achterop en heeft een negatieve impact op de winstgevendheid van de Ontex-groep als geheel, die zijn winst ziet stijgen met 11,3% in plaats van 12%.
Kinderziekten
Het bedrijf gaf tijdens het derde kwartaal aan dat onder meer grondstofprijzen en wisselkoerseffecten aan de basis liggen van de tegenvallende resultaten van de Braziliaanse tak. Ontex Brazil bleek echter ook té vrij om te springen met kortingen, die niet in de boekhouding opgenomen bleken en het moederbedrijf 15 miljoen kosten opleverden.
Dat bleek de spreekwoordelijke druppel voor Ontex-CEO Charles Bouaziz, die meteen ingreep in de kortingenpolitiek en de werkwijzen van de Braziliaanse dochteronderneming. “We werken de kinderziekten van Ontex Brazil zo snel mogelijk weg en behouden het vertrouwen in het aanwezige groeipotentieel,” aldus Bouaziz.
Ontex telde begin vorig jaar nog 286 miljoen euro neer voor het Braziliaanse Hypermarcas. De overname kadert binnen een bredere strategie waarmee Ontex tegen 2020 een plaats hoopt te veroveren binnen de top vijf van leveranciers van hygiënische wegwerpproducten.