Als je het over de toekomst van retail hebt, heb je het tegenwoordig automatisch over digitalisering en datagiganten als Zalando, Amazon en Alibaba. Er is nochtans ook een alternatief, ziet Happy Profit-auteur Herman Toch. In Amsterdam ontdek je het zelf.
Meer waarde met ‘social experience’
“Niet alleen vanuit digitalisering kun je innovatief en succesvol retailen. Grote spelers vandaag focussen volledig op de klantenbeleving, aan de hand van data en technologie, maar als je dat combineert met sociale beleving kun je meervoudige waarde creëren”, legt Herman Toch uit.
Met die sociale beleving bedoelt Toch dat wat de consument koopt goed is voor zichzelf én voor de wereld. Zeker de nieuwe generatie millennials is daar erg vatbaar voor: ze willen met hun consumptie een betere versie van zichzelf en van de wereld verwezenlijken.
Aangezien de millennials in de levensfase komen waarop ze volop in hun koop- en politieke kracht staan, kennen de ‘conscious consumer’-bewegingen vandaag een sterk momentum. Geconfronteerd met de systeemcrisissen door de globalisering, de klimaatverandering die zichtbaar wordt en de toenemende ongelijkheid, groeit de vraag naar ‘sustainable development goals’ en datatransparantie snel.
Hét businessmodel van de toekomst
Duurzaam ondernemen, of ondernemen met ‘Purpose’ (zoals Herman Toch het noemt), is daarom nu leefbaar en klaar voor succes. Het is voor bedrijven ook de manier bij uitstek om je nog te kunnen onderscheiden. “De toenemende ongelijkheid zie je ook in retail: de groten worden steeds groter en hebben een ‘winner takes all’-mentaliteit: steeds minder bedrijven kunnen nog meedoen. Maar hun model is niet het enige model.”
Er staat een hele generatie retailers en merken op die het anders aanpakken, ziet Toch: “Hun hiërarchie van denken is anders. Als je onderneemt met Purpose creëer je ook waarde die niet alleen monetair en voor jezelf is. Als je kijkt naar de winststructuur voeg je nog een niveau toe: er is de functionele winst (het financiële), de emotionele winst (de band met het merk), maar ook nog de transformationele winst. Dit is het besef dat je effectief voor verandering, ten goede, zorgt.”
“Combinaties tussen die emotionele en transformationele winst zijn dé businessmodellen van de toekomst”, is de consultant en auteur overtuigd. Je ziet nu immers al ontzettend veel begeleidingsapps en formules die helpen met het beter invullen van het goede leven, of dat nu mensen helpen met gezonder eten is of zorgen dat er minder afval in de oceanen terechtkomt.
Retailhunt met Purpose in Amsterdam
Cijfers tonen dat het leidt tot succes, ook in de ‘war for talent’. Tony’s Chocolonely werkt nu bijvoorbeeld al samen met Albert Heijn en Callebaut, maar er zijn nog succesvoorbeelden bij de vleet. Een deel daarvan gaan Toch en RetailDetail bezoeken in Amsterdam op de retailhunt rond Purpose op 23 en 24 mei.
Purpose wordt een algemene beweging, omdat ook grote spelers het oppikken, maar bij wie zich hierin echt wil onderscheiden zie je vooral dat duurzaamheid ingebakken zit in het volledige businessmodel. De klantenreis en -beleving is er anders dan bij sectorgenoten. Zo kunnen ze zich écht onderscheiden. “Dat zie je ook in de businessmodellen: er wordt heel veel met abonnementen gewerkt, recycling en upcycling of circulaire modellen.”
Centraal tijdens de retailhunt staat de vraag hoe ze het doen. De tweedaagse gaat op bezoek bij spelers uit van sectoren, van food over banking tot witgoed en tuinartikelen, vooral om er met retailers te spreken. Het worden intieme en openhartige blikken achter de schermen, ook over details en cijfers, de opportuniteiten evengoed als de uitdagingen.
“Je zult overtuigd worden dat het niet naïef is”, aldus Toch, die in augustus een nieuw boek over het thema uitbrengt. Aan de hand van de concrete doe-schema’s in dat boek gaan de deelnemers ook zelf in interactie. “Deze retailhunt is er voor iedereen die er al mee bezig is of aan de reis wil beginnen, ongeacht hoe ver je staat. Het is niet zo belangrijk of je er al veel van weet, als er maar een intrinsieke motivatie is. Je zult ook leren van elkaar.”
De retailhunt Amsterdam 2019 gaat door op 23 en 24 mei. Klik hier voor meer informatie. Opgelet: het aantal plaatsen is beperkt.