“Innovatie met impact”: dat is het thema van de Mercuriusprijs die retailfederatie Comeos uitreikt op 18 oktober. Uit tien laureaten selecteert de vakjury één winnaar. Hier ontdek je de kandidaten.
Diversiteit
Al 35 jaar bekroont de Mercuriusprijs van Comeos innovatie in de handel. Dit jaar dingen opnieuw tien laureaten mee naar de prestigieuze titel. “We zijn uitermate tevreden met de inzendingen van dit jaar. Ze tonen hoe divers de retailsector is. Onder de laureaten vinden we zowel food als non-foodspelers; grote, middelgrote en kleine bedrijven. De projecten zelf raken dan weer verschillende facetten van de business aan: van logistiek over winkelconcept tot het algemene businessmodel”, zegt juryvoorzitter Gino Van Ossel.
De prijsuitreiking vindt plaats op 18 oktober, van 18 tot 23u in Kinepolis in Brussel. Dit zijn de tien laureaten, in alfabetische volgorde:
Brico: Samen streven naar duurzame scholen
Met ‘De Klushelden’ slaan Brico & BricoPlanit de handen ineen met scholen, leerlingen, ouders en hun eigen experts: elk jaar stelt de doe-het-zelfspecialist 10.000 euro aan materiaal en gereedschap beschikbaar aan twintig scholen met duurzame klusprojecten.
Colruyt Laagste Prijzen: AI voor snellere kassa’s
De Belgische supermarktketen ontwikkelde de ‘Easy check-out’: een camera met artificiële intelligentie die boven de kassa hangt en producten automatisch scant wanneer deze overgezet worden van de ene kar naar de andere. Dankzij dit systeem loopt het kassaproces tot een vijfde sneller en kunnen medewerkers meer ergonomisch werken.
IKEA: efficiënt voorraadbeheer met drones
Elke nacht stijgen in de zelfbedieningshal van IKEA Gent, Luik en Zaventem een tiental drones op die de voorraad controleren en gegevens verzamelen voor de dagelijkse productinventarisatie. Dankzij de technologie krijgt IKEA betere inzichten in zijn voorraad, worden werknemers ontlast en wordt de foutenmarge op de afhaalbalie geminimaliseerd, wat tevreden klanten oplevert.
Jacob’s Conceptstore: fysieke verkooppunten voor opkomend talent
Jacob’s Conceptstore, opgericht door de 24-jarige Thomas Nouws, biedt honderden kleine zelfstandigen en makers een vast verkooppunt aan. In ruil voor schapruimte werken ze een dag per maand in de winkel. Een slimme en waardevolle wisselwerking die klaar is om internationaal te gaan.
Krëfel BuyBack: nieuw leven voor elektro
Via “BuyBack” kunnen consumenten heel eenvoudig elektrotoestellen die ze niet langer gebruiken een nieuw leven geven door ze te verkopen aan Krëfel. Dankzij slimme samenwerkingen met onder andere Recommerce zorgt Krëfel ervoor dat de toestellen hersteld worden en vervolgens terug in omloop komen.
Mr Georges: delicatessenzaak die omzet doet stijgen
Innovatie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Dat toont Lode Vande Vyvere met zijn ‘shop in a shop’ delicatessenzaak, Mr. Georges, die ondertussen al bij negentien Delhaizes te vinden is. Mr. Georges zorgt voor differentiatie en trekt nieuwe klanten aan, wat leidt tot een stijgend omzetcijfer van de desbetreffende winkels.
PharmaPets: grootste online dierenapotheek
Deze datadriven online dierenapotheek is in amper vijf jaar tijd uitgegroeid tot de grootste webshop in zijn soort in België, Frankrijk en Nederland, mede dankzij een e-Healthplatform dat onder andere videoconsultaties aanbiedt met dierenartsen voor eerstelijnshulp. Uit data blijkt dat dit persoonlijke contact met dierenartsen heel wat trouwe klanten oplevert.
SKM: een nieuw, modern imago
Multimerkenwinkel SKM, langs de A12, transformeerde zijn 5000 m² naar een gezellige, huiselijke combinatie van boetieks, aangevuld met extra services zoals digitale schermen voor inspiratie en bestellingen, een personal shopper die je online kan aanvragen en een opfrissing van de bistro met kunst en personalcareproducten. Met resultaat: de omzet steeg met 11%.
Vanden Borre: elektro “Voor ‘t leven”
Vanden Borre lanceerde de duurzaamheidsbarometer, die producenten helpt om hun producten eenvoudiger herstelbaar te maken. Voor consumenten is er de abonnementsformule “Vanden Borre Life”, die adviseert over het onderhoud van toestellen en herstellingen aanbiedt.
Van Marcke Lab: digitale klantreis
Een productaanbod dat normaal op 1.800 m² wordt voorgesteld, presenteren op 80 m² in het centrum van Antwerpen, dat is wat Van Marcke doet met Van Marcke Lab. De klantreis verloopt volledig digitaal en virtueel dankzij 3D renders en LED walls die de producten op ware grootte weergeven met deepscreen-technologie.