De Gele Flamingo is binnenkort geen pure webshop meer. Oprichtster Sophie Claes zet de stap naar een fysieke winkel door deze zomer een conceptwinkel te openen in Zoersel. “We spelen hiermee in op de vraag van onze klanten voor meer informatie bij onze producten”, vertelt Claes in een gesprek met RetailDetail.
Locatie vlakbij magazijn
Zoersel lijkt op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende locatie voor de eerste fysieke winkel, maar Claes heeft enkele goede redenen voor die keuze. “Het is deels vanuit praktische overwegingen: het ligt in de buurt van ons magazijn en zeker in eerste instantie zal het personeel snel moeten kunnen pendelen tussen winkel en magazijn. Ons uitgangspunt blijft: you shop, we ship.”
Maar het is niet enkel een pragmatische keuze. “Zoersel heeft echt wel een levendig handelscentrum, en voor ons concept is er ook in de ruimere regio weinig concurrentie”, stelt Claes.
Belevingswinkel
De conceptwinkel moet een echte belevingswinkel worden, die klanten moet helpen bij het aanmaken van geboortelijsten, wat de hoofdbrok van de activiteiten van De Gele Flamingo uitmaakt. “Onze klanten kunnen zo echt op hybride manier hun lijst opbouwen: online starten, eens langskomen voor bijkomende informatie, en nadien verder online de lijst aanvullen”, legt Claes uit. “Zeker voor duurdere artikelen, zoals borstkolven, merken we dat klanten nood hebben aan wat meer toelichting, die we online moeilijker kunnen geven.”
Die beleving wordt in alle aspecten van de winkel doorgetrokken. “We gaan een leuke instagrambooth plaatsen”, geeft Claes als voorbeeld. Maar de beleving zal ook veel praktischer zijn. “Klanten die bijvoorbeeld overwegen om een draagdoek aan te schaffen voor hun baby, kunnen in de winkel met een speciale pop de draagdoek uitproberen om beter in te schatten of zo’n draagdoek iets voor hen is.”
Potentieel voor winkel in elke provincie
Als de conceptwinkel aanslaat, ziet Claes potentieel voor bijkomende winkels. “We hebben nu een heel praktische keuze gemaakt, en het is eerst de bedoeling om het concept uit te testen en verder te verfijnen. Maar daarna zie ik geen reden waarom we bijvoorbeeld niet in elke provincie een concept store zouden openen. Nederland zou ook kunnen, maar daar bestaat de gewoonte van geboortelijsten niet zoals in België.”
Een concrete datum voor de opening van de winkel is er nog niet. “We mikken op de zomer”, zegt Claes. “Maar we willen pas openen als alle details kloppen. En dan is het afwachten wie er op af komt. Ik kan het echt niet inschatten, maar veel mensen vertellen mij toch dat ik het succes onderschat.”