Speelgoedretailer Fun haalt in een persbericht scherp uit naar grote speelgoedmerken die prijsstijgingen willen doordrukken op de markt. Volgens Fun zijn de stijgende grondstofprijzen een vals voorwendsel om oplopende marketingkosten te recupereren.
Duurder speelgoed door versnipperde marketing.
Onder de vraag « Duurder speelgoed door grondstoffen- en transportprijzen of door versnipperde marketing? » stelt Fun de zogezegd exuberante prijszetting van grote speelgoedmerken aan de kaak.
De speelgoedketen wil de consument waarschuwen dat hij goed moet beseffen dat deze merken niet zelf produceren, maar louter de producten verpakken in hun eigen huisstijl en nadien zware marketingcampagnes voeren in het in België bijzonder versnipperde televisielandschap.
Merken als Mattel en Hasbro proberen de consument nu al via de media te sensibiliseren voor een prijsstijging van speelgoed. “Dat zorgt voor overdreven hoge prijzen”, waarschuwt Bart Coeman. “Fun zal daarom bewust opteren voor parallelle merken met producten van gelijkwaardige kwaliteit die tot 50% minder kosten dan die van de grote merken.” Zo legt Fun uit dat het onder meer de Disney-poppen van Mattel niet in zijn winkels zal aanbieden.
Lego en Spinmaster wel veelbelovend.
Afgelopen week vond een toonaangevende speelgoedbeurs in Nürnberg plaats. Fun geeft naast een berisping aan sommige leveranciers graag mee wat volgens hen de belangrijkste trends van het voorjaar zullen worden. Als grootste vernieuwers ziet de retailer Lego en Spinmaster.
Het Canadese Spinmaster is er in enkele jaren in geslaagd een toppositie te verwerven en gaat op dat elan door. Ook veel ragepotentieel is te vinden bij Lego, die innovatief uit de hoek komt met onder meer zelf te bouwen Ninja’s.
Interessant is bovendien te zien hoe volwassenenspeelgoed tevens zijn intrede maakt in de kinderwereld. Net zoals mama en papa willen kinderen deze zomer hun eigen smartphones en iPads. Bijvoorbeeld de kinder I-pad van V-Tech maakt dat mogelijk.