Zeg niet zomaar wc tegen het wellness-totaalconcept One Hundred Restrooms: het toilet van de toekomst opende zopas in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen en kondigt ambitieuze expansieplannen aan in de Benelux.
Emotionele lading
Schone en veilige toiletten zijn in coronatijden meer dan ooit een prioriteit, maar One Hunderd Restrooms gaat nog een flink aantal stappen verder: het concept biedt shoppers een moment van welzijn en ontspanning. In de 100 m² grote vestiging in het Antwerpse winkelcentrum Shopping Stadsfeestzaal kunnen bezoekers gebruik maken van extra diensten zoals een gezondheidscheck, een drinkwatertap en een vendingmachine met essentiële verzorgingsproducten (ontsmettingsgel, mondkapjes, pleisters, muntjes…).
Loungemuziek, vogelgeluiden, een plantenmuur, organische vormen en natuurlijke materialen zetten de toon in het toiletconcept dat werd ontworpen door het Antwerpse designbureau WeWantMore. “Een toiletbreak is meestal kort en functioneel. One Hundred Restrooms voegt daar een emotionele lading aan toe: hier kan je je even ontspannen, even afkicken van een overdaad aan prikkels,” zegt marketingverantwoordelijke Marielle Romeijn.
Win-win model
Ook technologie speelt een hoofdrol in het concept. Alles is touchless en geconnecteerd. Slimme spiegels boven de wastafels vragen je bijvoorbeeld om de handen gedurende minstens dertig seconden te wassen en geven gezondheids- en hygiëne tips. Daarnaast test One Hundred in samenwerking met CareOS een innovatieve smart mirror waar bezoekers verschillende haarstijlen en looks kunnen uitproberen en een oogtest kunnen doen.
Voor beheerders van winkelcentra is een partnership met One Hundred Restooms een win-win met een model van gedeelde inkomsten, waarbij de toiletstore alle operationele kosten op zich neemt en de shoppers een goede deal aangeboden krijgen. “Je betaalt één euro, maar daar krijg je veel voor terug,” aldus Romeijn. Het ticket geeft recht op korting bij handelaars in het winkelcentrum (momenteel bij broodjeszaak Délifrance en sappenbar Zest). De ambities zijn niet min: “Dit wordt een echt merkverhaal. We zijn gestart in Madrid en Stockholm en we zien dat het werkt. Nu hebben we zes vestigingen en zijn we klaar voor een echte Europese uitrol, ook in de Benelux. We gaan bijkomende vestigingen openen in winkelcentra maar ook langs de snelweg in Nederland.”