Bol.com heeft de voorbije maanden diverse initiatieven genomen om de Belgische verkopers op het platform bij te staan. Nu blijkt dat die inspanningen ook heel wat respons hebben opgeleverd.
Helft alle pakketjes lokaal
De verschillende initiatieven werden midden november door topman Huub Vermeulen aangekondigd. Zo lanceerde de e-commercereus om te beginnen winkelindebuurt.bol.com, een webpagina waarop de meer dan 6.000 Belgische bol.com-partners te vinden zijn. Bedoeling was om de lokale ondernemers te steunen door consumenten die een product zoeken eerst een regio en categorie te laten kiezen. Zo konden ze makkelijker de weg vinden naar verkopers in hun buurt.
Tijdens de eerste maand kreeg de website meer dan 71.000 bezoekers. Momenteel ligt het aantal bezoekers op 1500 à 2000 per dag. De meeste interesse kwam uit Antwerpen, Brussel en Gent.
Ook het aandeel pakketjes dat verkocht werd door lokale ondernemers op het platform is in 2020 overigens stevig toegenomen. Daar waar dat in 2019 nog onder de 50% lag, steeg het aandeel vorig jaar tot 55% in Nederland en zelfs tot boven de 60% in België. In totaal telde bol.com eind vorig jaar 42.000 partners tegenover 26.000 een jaar eerder.
Eerste hulp bij e-commerce
Met startenmetonlineverkopen.be richtte bol.com zich vooral tot de ondernemers die de stap naar online nog niet hadden gezet. In samenwerking met Kamal Kharmach en diverse experts werd de site op 26 november gelanceerd, met gratis webinars, praktische tips en live Q&A’s.
Sinds de lancering bezochten reeds 24.000 ondernemers de website. Duizenden van hen namen ook deel aan de webinars. “Hoe kan ik online bekendheid creëren voor mijn winkel?” bleek het populairst. Bol.com breidt trouwens nog een vervolg aan dit initiatief met “Zijn er nog vragen?”, waarin getracht wordt een antwoord te geven op de vele honderden vragen van ondernemers.
Bol.com zal vanaf nu trouwens ook ieder kwartaal een platformmonitor uitbrengen, waarin het e-commercebedrijf de belangrijkste insights en cijfers deelt per kwartaal. Zo was het meest gezochte artikel op het platform tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar de Playstation 5. Het meest verkochte artikel in België was dan weer een telefoonhoesje.