Vergelijkbare groei bij Cash & Carry
De totale omzet van Metro strandde op 59,2 miljard euro, een daling van 1,2% die voornamelijk te wijten was aan nadelige wisselkoerseffecten, want voor wisselkoerseffecten was er sprake van een omzetstijging van 0,5%. De vergelijkbare omzet steeg voor het volledige boekjaar met 1,5%. De omzet voor het vierde kwartaal alleen kwam uit op 14,2 miljard euro (-1,1%), maar ook hier was er een stijging op vergelijkbare basis (+1,3%).
Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet voor het volledige jaar met 2,7% naar 29,7 miljard euro, maar voor wisselkoersen bleef de omzet stabiel en op een vergelijkbare basis was er een groei van 0,9%. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 3,2% naar 7,4 miljard euro. In thuisland Duitsland was er een minder sterke vergelijkbare omzetdaling in het vierde kwartaal en in de rest van Europa was er bijna overal sprake van een vergelijkbare omzetgroei.
Real blijft krimpen
Multimediagroep Media Saturn zag zijn omzet dan weer met 3,6% stijgen naar 21,7 miljard euro (+3,1% op vergelijkbare basis). In het vierde kwartaal steeg de omzet met 3% naar 5,1 miljard euro. Nederland, maar ook Spanje, Italië en Zweden, waren de grootste groeiers in West-Europa.
Warenhuisketen Real moest een omzetdaling van 2,6% toestaan en strandde op 7,7 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetdaling van 0,8%. In het vierde kwartaal waren de cijfers zelfs nog iets roder, met een omzetdaling van 3,6% en een vergelijkbare omzet die 1,6% lager was dan een jaar eerder.
De Metro Group baatte op 30 september 2068 winkels uit, vijf meer dan een jaar eerder (exclusief de verkochte vestigingen van Galeria Kaufhof). Zowel bij Real (-14) als bij Metro Cash & Carry (-2) daalde het aantal vestigingen, maar bij Media-Saturn zijn er nu 21 winkels meer dan een jaar eerder.
Metro Group verkocht voor de zomer Galeria Kaufhof aan Hudson’s Bay. Dat bracht een totaalbedrag van 2,8 miljard euro op, meer dan verwacht. Dat geld zal volgens Metro gebruikt worden om nieuwe aankopen te doen en om de klantenservice en online verkoop bij de verschillende ketens te verbeteren.