Klanten vinden weer vaker de weg naar Hema: de warenhuisketen ziet de omzet en de winst fors stijgen. De nieuwe koers slaat aan, ziet CEO Saskia Egas Reparaz, die verder wil investeren in het vernieuwen van de winkels.
Winkelbeleving
In het boekjaar 2022, dat eind januari werd afgesloten, zag Hema de bruto-omzet met 20% stijgen tot 1,966 miljard euro. De winst voor belastingen steeg naar 31,6 miljoen euro, nadat Hema in 2021 voor het eerst in jaren zwarte cijfers schreef. Het aantal klanten in de winkels en online groeide met bijna 35%. Dat is volgens de retailer te danken aan de koers die twee jaar geleden is ingezet “om Hema weer echt Hema te maken”.
Die nieuwe koers wordt ook zichtbaar met een vernieuwde winkelbeleving: in maart en april heeft Hema filialen in Alkmaar, Assen, Hilversum en Voorburg na een intensieve verbouwing heropend. De retailer test er een groot aantal nieuwe concepten en de resultaten zijn uitstekend. Daarom gaat Hema nog voor de zomer de test uitbreiden en meer winkels compleet vernieuwen.
“Hema heeft een solide financiële basis voor verdere groei”, zegt topvrouw Egas Reparaz. “De positieve reactie van klanten geeft ons het vertrouwen dat we onze positie en resultaten in de komende jaren blijven versterken.”