Flinke klap voor nettowinst
De totale omzet in het eerste kwartaal kwam uit op 5,82 miljard euro, een groei van 2,2% na wisselkoersen. De onderliggende operationele winst strandde op 173 miljoen euro, een daling van 11,2% na wisselkoersen. De nettowinst daalde zelfs met 75,8%, naar 36 miljoen euro.
In de Verenigde Staten kende Delhaize een vergelijkbare omzetgroei van 2,5%, terwijl de totale omzet met 3,2% klom naar 4,36 miljard dollar (3,9 miljard euro). Voor wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 25,5 procent, vanwege de zwakke positie van de euro ten opzichte van de dollar.
België traag terug op niveau
In België daalde de omzet met 2,4% naar 1,18 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 2,8% terugviel. Die mindere resultaten zijn voor een groot stuk te wijten aan de stakingsacties die plaatsvonden nadat het nieuws bekend raakte dat de keten verschillende winkels gaat sluiten in België.
“In België zijn we grote veranderingen aan het doorvoeren om Delhaize te revitaliseren. Tijdens het eerste kwartaal werden onze resultaten beïnvloed door investeringen in prijzen, promoties en marketing, maar we zagen een gestage verbetering in onze omzet en ons marktaandeel”, blijft CEO Frans Muller vertrouwen houden.
In Zuidoost-Europa ten slotte steeg de omzet met 5% naar 768 miljoen euro, maar was er wel een daling in de vergelijkbare omzet van 0,8%. Vooral de slechte economische situatie in Griekenland drukt in die regio op de resultaten.