In het persbericht over de kwartaalcijfers repte Ahold Delhaize woensdag met geen woord over webwinkel Bol. Omzet en marktaandeel groeiden, zegt het e-commercebedrijf, dat zopas ook zijn duurzaamheidsrapport publiceerde.
Marktaandeel stijgt
Sinds dit jaar rapporteert Ahold Delhaize geen aparte cijfers meer over e-commercedochter Bol. De sterke kwartaalresultaten die de retailer woensdag publiceerde, bevatten dan ook geen details over de onlinespeler. Toch blijken de cijfers geen staatsgeheim: “De online omzet bedroeg 0,7 miljard euro, een stijging van 6,3%”, zegt woordvoerder Isabelle Meltzer aan De Tijd. “Het marktaandeel groeide met 20 basispunten naar 18,3%, terwijl de markt dit jaar maar licht groeide.”
De jaren van exponentiële groei voor e-commercemarkt zijn voorbij sinds het normaliseren van het koopgedrag na de pandemie. Bovendien kwam er met Amazon een stevige concurrent bij in de Benelux.
Verpakkingsvrij in de lift
Afgelopen maandag publiceerde Bol zijn duurzaamheidsrapport 2023. Ook daarin staan enkele interessante – weliswaar niet-financiële – cijfers. Zo verstuurde de webwinkel meer dan 5,1 miljoen artikelen verpakkingsvrij, een stijging van 20% ten opzichte van het jaar ervoor. Hiermee bespaarde het bedrijf 480.000 kilo karton en 500 ton CO2. 1,7 miljoen artikelen met duurzaamheidsvoordelen dragen nu het Goede keuze-label, om klanten te helpen makkelijker bewuste keuzes te maken. 90% van de 170.000 artikelen die geretourneerd werden, kregen vorig jaar een tweede leven als Retourdeal (wanneer enkel de verpakking beschadigd is) of Breezy Retourkansje (wanneer het product licht beschadigd is maar wel functioneert).
De 13.000 zonnepanelen van Bol leveren 9 gigawatt energie op, het verbruik van zowat 1.800 huishoudens. Overigens is Toren B van het hoofdkantoor in Utrecht sinds vorig jaar op vrijdagen gesloten: hiermee bespaart het bedrijf het stroomverbruik van een vijftiental huishoudens. Bol vierde dit voorjaar zijn 25ste verjaardag: in die tijd verkocht het platform 38 miljoen artikelen aan nu 13,5 miljoen actieve klanten.