“Na 1 seconde al 9 keer boven de norm”
“Exact één seconde na het einde van de test wijzigt de software de parameters van de motor en begint die opnieuw als normaal stikstof uit te stoten. Daarmee wordt negen keer de norm in de VS overschreden“, zo melden de Amerikaanse en Canadese milieu-autoriteiten.
Zij testten een aantal luxemodellen van VW, Porsche en Audi, uitgerust met een V6 drieliter dieselmotor. Daarbij horen de SUV-modellen Touareg (VW), Cayenne (Porsche) en Q5 (Audi), alsook de Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 en Audi A8L. Volgens EPA, het agentschap dat in septemper het milieuschandaal bij Volkswagen aan het licht bracht, rijden er zo’n 10.000 auto’s met dergelijke sjoemelsoftware rond. Ter vergelijking: in september ging het om 11 miljoen auto’s wereldwijd.
Volkswagen ontkent vooralsnog de aantijgingen. Porsche, waarvan de naam voor het eerst opduikt in ‘dieselgate’, zegt kennis te hebben genomen van de beschuldigingen en onderzoekt de zaak.
Vooralsnog amper impact op verkoop
Gisteren maakte automobielfederatie Febiac de inschrijvingscijfers voor de maand oktober bekend, de eerste volledige maand sinds ‘dieselgate’. De affaire heeft vooralsnog geen directe impact op de autoverkoop: die steeg voor de vijfde maand op rij (+3,6% tot 39.474). Voor heel 2015 werden er al 431.996 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er 1,8% meer dan in dezelfde 10 maanden een jaar eerder.
Ook de merken van de Volkswagen-groep hebben nog weinig last van ‘dieselgate’: VW zelf gaat wel 1,85% achteruit en moet de leidersplaats laten aan Renault, maar Audi en Skoda stegen respectievelijk met 14% en 7,1%. De Spaanse VW-dochter Seat blijft klappen krijgen: -32% nadat het vorig maand al 17,3% zakte.
Analisten wijzen er wel op dat de cijfers betrekking hebben op inschrijvingen. Doorgaans koopt de Belg zijn auto op bestelling, zodat er vaak enige tijd verloopt tussen aankoop en inschrijving. Het wordt voor VW en invoerder D’Ieteren bang uitkijken naar de volgende maanden.