Oplossing voor overlast
’s Ochtends vroeg of ’s avond laat leveren heeft tal van voordelen: het vermindert de druk in het verkeer en vermindert de overlast voor buurtbewoners van de warenhuizen, zeker in drukke centra. Voorwaarde is wel dat de leveringen stil gebeuren. Warenhuizen worden vaak meermaals per dag beleverd, met geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen tot gevolg. Bovendien nemen al die vrachtwagens ook deel aan het verkeer.
Het idee van stille leveringen in de daluren wordt sinds 2010 getest met Colruyt en Delhaize. Technische ingrepen aan zowel de vrachtwagen, het laad- en losmaterieel en de laad- en losplaats moesten zorgen voor een verlaging van de geluids- en uitstootoverlast. Daartoe werd gebruik gemaakt van hybride of aardgastrekkers, opleggers met extra bekleding en geluidsdempende vloeren, aangepaste laadkleppen, achteruitrijsignaal en aangepaste transpaletten.
De test werd intussen positief geëvalueerd. Daarom wordt het systeem gevoelig uitgebreid: naast Colruyt en Delhaize doen nu ook Albert Heijn, Carrefour en Lidl mee. Samen zijn zij goed voor bijna tachtig procent van de voedingsmarkt in Vlaanderen. Ook steeds meer steden en gemeenten springen mee op de kar.