NSZ: “Personeelsleden zijn geraffineerder”
De schade van diefstallen door personeelsleden ligt vaak hoger dan bij een diefstal door een derde: ze worden moeilijker opgemerkt en kunnen bovendien langer duren. Volgens het NSZ mag de schade bij een diefstal door een personeelslid gemiddeld op zo’n 1300 euro worden geraamd, bij diefstal door een derde komt ze op zowat 100 euro uit.
De diefstal door personeelsleden of met hun hulp kan ook meer geraffineerd gebeuren. Een klassieke manier is het zogenaamde sweet hearting, waarbij goederen die door directe bekenden worden gekocht niet volledig worden ingescand. Een andere gangbare praktijk is het wijzigingen van vervaldata, waarna ze onder meer als “goederen voor de hond” door werknemers worden meegenomen.
Het NSZ baseert haar inschatting op cijfers van de federale politie, die stellen dat het aantal gewone winkeldiefstallen zowat stabiliseert met 22.389 vaststellingen in 2012 tegenover 22.728 in 2009, alsook op een rondvraag bij 588 leden.
CRR is minder negatief
Volgens het Centre voor Retail Research ligt de schatting van het NSZ echter veel te hoog: uit hun jaarlijkse diefstalbarometer blijkt dat personeelsleden verantwoordelijk zijn voor ‘slechts’ 27% van het verlies door malversaties. Klanten veroorzaken volgens hun studie nog steeds dubbel zo veel verlies.
Het CRR gaat uit van een globaal verlies van 1,47% van de omzet door diefstallen, waarvan verder nog één vijfde wordt veroorzaakt door ‘administratieve fouten’ en 5,3% door fraude van leveranciers. Globaal zorgde dit voor de hele Belgische en Luxemburgse retailsector voor een globaal verlies van 915 miljoen euro aan inkomsten.