Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.
Aantal klanten stagneert, aantal aankopen stijgt
Hoewel niet méér Belgen online winkelen ‑ een status quo vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ‑ steeg het aantal online aankopen wel met 2%. Dat blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. In absolute cijfers gaat het om 63,6 miljoen extra online aankopen.
Met 7,35 miljard euro aan bestedingen is de onlinehandel in ons land intussen al goed voor 16,9% van alle uitgaven: 8,7% van alle uitgaven aan producten en liefst 63,9% van alle diensten. “Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends”, zegt digital expert Bert Hendrickx. “Black Friday en Cyber Monday maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.” Om van de traditioneel drukke decembermaand nog te zwijgen.
Derde kwartaal, recordkwartaal
In het derde kwartaal van 2017 stegen de online uitgaven met 12% tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. Dat is wel (net) iets minder dan de recordgroei van 13% gedurende het vorige kwartaal. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met liefst 16% is gegroeid. Daarmee doet Vlaanderen beter dan Nederland, dat er (maar) 14% op vooruitging.
Belgen spenderen ook gewoon meer: gemiddeld 105 euro per aankoop, circa 10% meer dan in het derde kwartaal van 2016. De categorie “Health & Beauty” groeit relatief gezien het meest: van 1,9% vorig jaar naar 2,9%. In Vlaanderen is dat de sterkst groeiende categorie, in Wallonië valt die eer te beurt aan de categorie “Sport & Recreatie”.
Mobiel betalen wordt vaste waarde
22% van de Belgen deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone (vorig jaar nog maar 16%), 15% haalde de tablet boven. “Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren. We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx.
“Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen”, klinkt het nog bij GfK.