Supermarktketen Marks & Spencer heeft een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. De groei in de afdeling food werd volledig tenietgedaan door dalende verkopen in het non-foodsegment.
Herenmode blijft achter
In het derde kwartaal van het boekjaar (dat liep tot 28 december 2019) realiseerde Marks & Spencer een totale omzet van 3,02 miljard pond (3,5 miljard euro), een daling met 0,7% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De opbrengsten daalden zowel in het Verenigd Koninkrijk (-0,6%) als internationaal (-2,3%).
De verkoop van voedingsmiddelen in het VK steeg met 1,5% tot 1,7 miljard pond (2 miljard euro), maar die stijging werd ruimschoots teniet gedaan door zwakkere prestaties in de de non-foodafdeling: de opbrengsten liepen daar met 3,7% terug tot 1,06 miljard pond (1,3 miljard euro). Vooral herenmode en cadeauartikelen presteerden ondermaats. Ook de online verkoop was teleurstellend: de omzet daaruit steeg maar met 1,5%, ruim onder de verwachtingen. Kerstpromoties van concurrenten speelden de Britse supermarktketen parten.
Marks & Spencer handhaaft zijn eerdere prognoses, maar waarschuwt tegelijkertijd dat de marges eerder aan de onderkant van de verwachtingen zullen uitkomen.