In de Schuttershofstraat in Antwerpen blijft de leegstand stijgen. De straat van luxeboetieks wordt door de coronacrisis geconfronteerd met nieuwe stopzettingen en verminderde passage.
Minder funshoppen, meer lokaal
De Schuttershofstraat, bekend als de chicste winkelstraat van de Scheldestad, kampt met toenemende leegstand. Dat was al voor de coronapandemie het geval, want in 2019 sloten liefst vijf verschillende merken er hun winkels: Burberry, Essentiel, Karl Lagerfeld, Philipp Plein en Tommy Hilfiger trokken er allemaal op korte tijd weg.
Hoge huurprijzen en verminderde bezoekersaantallen, onder meer door de concurrentie van e-commerce, zouden aan de basis liggen. De huidige coronacrisis doet er echter nog een schep bovenop, zo bericht Gazet van Antwerpen. Na de lockdown hebben nog twee winkels, meer bepaald Mon Plus Beau Souvenir en Tara Jarmon, er het bijltje bij neergelegd. Inmiddels “staat zo goed als heel het eerste deel van de straat aan de kant van Hopland leeg”, bericht de krant.
Het openen van pop-upwinkels in de leegstaande panden zou de passage onvoldoende opkrikken, zeker gezien de terugval van het ‘funshoppen’ sinds de coronacrisis. Consumenten zouden minder naar de binnenstad trekken en meer in de eigen buurt blijven om te winkelen. In het geval van de Schuttershofstraat is dat met name in Brasschaat en Schilde, of in Nederland, aldus een winkelmedewerker. Zorgt ‘winkelhieren’ dus voor lege winkelstraten?