Vorig jaar realiseerden de ruim 400 handelszaken in de Belgische treinstations een gezamenlijke omzet van 23,8 miljoen euro. Dat is een stijging met liefst 17%: voor de NMBS alvast het sein om meer in te zetten op retail.
36.000 m² aan winkels
Vandaag beschikt de NMBS in tachtig treinstations over 36.000 m² aan winkeloppervlakte, opgesplitst in 424 concessies. Die winkels boeren almaar beter: vorig jaar zagen ze hun verkoop met 17% stijgen tot 23,8 miljoen euro. De concessiehouders betalen de NMBS ofwel een vaste huur, ofwel een bedrag dat gelinkt is aan hun omzet.
“Stations zijn meer dan ooit the place to be”, zegt commercieel verantwoordelijke Cédric Blanckaert van de NMBS in de krant Le Soir. “De detailhandel toont meer en meer belangstelling voor onze stations, nadat ze er lange tijd het potentieel niet van inzag. Een voorbeeld: Antwerpen-Centraal (foto, nvdr.) ontvangt 1,5 miljoen reizigers per maand, tegenover 1,3 miljoen passanten op de Meir. Idem dito voor Brussel-Zuid: dat ontvangt maandelijks 2,8 miljoen reizigers tegenover 1,2 miljoen in de Nieuwstraat. En dan zitten in die cijfers nog niet eens de mensen vervat die een station binnenlopen zonder de trein te nemen.”
De NMBS wil dan ook de komende jaren zijn winkelaanbod uitbreiden: tegen 2019 moet er zo’n 4.000 m² bijkomen. Toch mogen de stations geen heuse winkelcentra worden: “We moeten onze ruimte vooral beter valoriseren”, zegt Blanckaert. Versta: een betere mix die zo goed mogelijk inspeelt op de vraag van de klanten.
Van afhaalpunten tot foodtrucks
Inzake voeding denkt de retailverantwoordelijke vooral aan een gezonder aanbod, zoals bio, saladbars en de “betere hamburger”, aangevuld met koffiestandjes op het perron (zoals nu al in Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters en binnenkort ook in Mons). “We zijn zelfs in gesprek met een Franse multisterrenchef die naar België wil komen”, klinkt het. Voorts gelooft Blanckaert sterk in afhaalpunten voor zowel food ‑ “Die producten koel houden is dé uitdaging” ‑ als non food, met de lockersystemen die intussen overal opduiken.
Opvallend: de NMBS mikt ook op grote retailers van het type Decathlon. Die heeft in het station van Rijsel (Lille-Flandres) een winkeltje van 200 m² heeft geopend. Zoiets moet bij ons ook kunnen, denkt de retailverantwoordelijke, die naar eigen zeggen aan het praten is met een grote meubelketen en een doe-het-zelfgroep. “Ketens met vestigingen van ettelijke duizenden vierkante meters vragen ons naar kleinere locaties om er een afhaalpunt te installeren en er een beperkt assortiment aan te bieden.”
En de kleinere stations? Ook die hebben potentieel: daar mikt de NMBS op gemakswinkels met een mix van kranten en tijdschriften, voedingswaren en een afhaalpunt, in samenwerking met Ubiway Retail (Hubiz). Voor stations met te weinig bezoekers ziet Blanckaert twee alternatieven: automaten en ruimte voor foodtrucks.