Handelaars die promotieprijzen afficheren, zijn vanaf nu verplicht om een referentieprijs toe te voegen. De vermelding van de laagste prijs gedurende de voorgaande dertig dagen moet shoppers geruststellen dat ze effectief veel minder betalen.
20% in de fout
Het is al langer een doorn in het oog van consumentenorganisaties: sommige winkeliers verhogen nog steeds hun prijzen net voor een soldenperiode, om dan op die verhoogde prijs fikse kortingen te geven. Netto betaalt een consument dan vaak helemaal niet minder dan voordien, en dat is slecht voor het vertrouwen in de sector, vindt ook Europa. Zulke praktijken waren al wel verboden, maar een nieuwe Europese richtlijn biedt consumenten nu een extra middel om onechte kortingen te herkennen.
De verplichting om een referentieprijs op basis van de voorgaande dertig dagen weer te geven, was in januari al goedgekeurd door Europa. Vanaf nu is de regel echter ook wet in België, meldt bevoegd staatssecretaris Eva De Bleeker. Tijdens de vorige wintersolden zondigde nog één op de vijf gecontroleerde handelaars tegen de kortingsregels: zij zouden nu veel makkelijker door de mand moeten vallen. “Zo is een consument zeker dat een product waarop korting wordt gegeven niet een paar weken daarvoor goedkoper in de rekken lag. Een consument die op zoek gaat naar een leuk koopje heeft recht op correcte informatie”, citeert Het Nieuwsblad Nele Matthys, woordvoerder van staatssecretaris De Bleeker.