Zijn Belgen te verleiden door de koopjes op Black Friday? Of koopt dit nuchtere volk vooral omdat het iets nodig heeft? Google zocht het uit in een nieuwe studie over het shopgedrag van de Belgen.
Online óf offline, niet de twee
Gemiddeld gebeurt een klein derde (29%) van de non-foodaankopen online. Ook voor dagelijkse artikelen voor beauty- en verzorgingsproducten is e-commerce een optie (16%) geworden – voor 33% van de onlineshoppers omdat ze thuisbezorging handig vinden. Bij offline aankopen is het onmiddellijk mee naar huis nemen de grootste motivator (45%), terwijl de fysieke productervaring in 39% van de gevallen doorweegt. 21% vindt fysiek shoppen gewoonweg makkelijker.
De combinatie van online en offline komt daarentegen nog niet vaak voor: de overgrote meerderheid van de online aankopen werd rechtstreeks naar de consument gestuurd, slechts 11% liet zijn aankoop in de winkel later thuis leveren.
Eerst even online opzoeken
Liefst 76% koopt iets nieuws aan “uit eigen beweegredenen”: vooral om een product te vervangen (38%), als beloning (14%) of om de voorraad aan te vullen (11%). Toch is ook 39% van de zoektochten naar producten ingegeven door prikkels van buitenaf: 18% van de bevraagden kocht iets omwille van promotie, terwijl 13% spontaan op zijn recentste aankoop botste.
Eenmaal getriggerd zoekt 65% van de respondenten producten eerst online op, 27% orienteert zich zelfs enkel online. Een derde baseert zich op eerdere productervaringen of advies van anderen. Wat ze dan vooral opzoeken, is achtereenvolgens prijsinformatie (40%), productinformatie (31%) en details over de aankoop, zoals waar en hoe het verkrijgbaar is (25%). 68% van de min 24-jarigen zoeken die informatie trouwens via hun smartphone (gemiddeld gezien is dat amper 35%). Een kwart koopt ook via de mobiele telefoon en 43% van de smartphonegebruikers gebruikt weleens een retailapp.
Koopjes weten te verleiden
Opvallend is dat ook seizoensgebonden koopjes een belangrijke trigger zijn voor Belgische consumenten. Een derde koopt tijdens de soldenperiodes en 40% laat zich daarbij leiden door de aanbiedingen. Zelfs nieuwkomer Black Friday werkt: 16% van de Belgen kocht vorig jaar iets tijdens de koopjesdag. Ruim de helft liet zich toen verleiden tot een aankoop die ze niet van plan waren.
Koopjes bieden dus veel potentieel voor extra omzet, tipt Google, al schuilt er ook een gevaar in: dergelijke shop-feestdagen hebben als nadeel dat ze een aanzienlijke groep (tot 44%) koopjesjagers aantrekken, die bewust wachten op de promoties en zo minder uitgeven dan ze anders zouden doen.
Zoekgigant Google peilde voor deze enquête in samenwerking met Kantar naar het koopgedrag van ruim 1.500 consumenten in de verschillende categorieën van non-food.