Unizo: “Het incident te veel”
Het elektronische betaalverkeer lag door de storing vandaag bijna een half uur plat, waardoor consumenten hun aankopen niet via Bancontact, Visa, MasterCard of andere elektronische betaalmiddelen konden betalen. Bovendien bleek ook het servicenummer van Wordline, dat het betaalverkeer in goede banen moet leiden, onbereikbaar. Worldline-woordvoerder Bram Boriau bevestigde dat er tussen 13u35 en 13u55 een panne was: “Wij hebben zo snel mogelijk de storing opgelost en zijn nu bezig om de impact ervan in kaart te brengen. Over de oorzaak van het defect is nog geen duidelijkheid.”
De zelfstandigenorganisaties kunnen er alvast niet om lachen: “Ook al betrof het een kortstondig incident, dit is het incident te veel”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Bovendien is de timing ervan hoogst ongelukkig. Tussen vrijdag 18 september en zaterdag 26 september kreeg een overgrote meerderheid van de handelaars geen betalingen meer doorgestort van Worldline.”
Nu vrijdag om 10 uur staat er overleg gepland tussen Worldline en de handelsfederaties. Daarop zullen de betrokkenen, zoals afgesproken met minister Kris Peeters, overleggen over de schadevergoeding voor de vorige panne en manieren bespreken om in de toekomst storingen te vermijden. “Wij zullen ook zeker deze nieuwe storing op tafel leggen en schadevergoeding vragen”, zegt ook Unizo-woordvoerder Filip Horemans. “Ook al duurde de panne slechts 20 minuten, dat is 20 minuten te veel.”