RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe Europese consumentenrichtlijn goedgekeurd

icon
Algemeen24 juni, 2011

De nieuwe Europese consumentenrichtlijn, donderdag goedgekeurd in het Europees Parlement, legt “de verantwoordelijkheid te eenzijdig bij de handelaars”, vinden Unizo en Comeos. Test-Aankoop van zijn kant is tevreden maar betreurt dat de lidstaten “een aantal bepalingen uit de richtlijn opzij mogen schuiven voor commerciële doelstellingen”.

Vier krachtlijnen

* In heel Europa gelden nu voor verkoop op afstand (internetverkoop) en verkoop buiten de onderneming (zoals homeparty’s) dezelfde regels voor het aanbieden van informatie.
* De consument krijgt binnen de Europese Unie twee weken bedenktijd na het ontvangen van de gekochte goederen.
* Na die twee weken heeft hij nog 14 werkdagen om geweigerde goederen terug te sturen.
* De handelaar draait op voor de verzendingskosten. Bij het annuleren van de verkoop betaalt hij ook voor het terugsturen – tenzij hij het duidelijk anders aangeeft.

Unizo: “Slinger slaat te veel door naar consument”

Dat de consument binnenkort overal in Europa twee weken de tijd krijgt om een online aankoop te herroepen, verandert niet veel voor België, verduidelijkt Unizo. “In de Belgische regeling zat sowieso al twee weken bedenktijd verwerkt.” Wel vindt de organisatie het positief dat heel Europa “voortaan met dezelfde online middelen strijdt”. Dat de consument voortaan ook nog eens twee weken krijgt om het bestelde product terug te sturen, terwijl de informatieverplichtingen van de handelaar zijn uitgebreid, is voor de ondernemersorganisatie dan weer van het goede te veel: “Een consument die gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht moet dat kunnen, maar op zijn kosten en zijn risico, niet op die van de handelaar. Die laatste moet bovendien het recht hebben de ontvangst van de goederen af te wachten vooraleer hij de consument de waarde van de goederen terugbetaalt. Het is immers pas bij ontvangst van de goederen dat men zicht krijgt op de staat waarin die goederen zich bevinden.”

Comeos: “Europa legt alle risico’s bij online handelaars”

“Voor de handelaar is de nieuwe richtlijn op zich geen slechte zaak”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Onze leden, die actief zijn in e-commerce en in huis-aan-huis-verkoop, moesten de wetgeving van 27 verschillende lidstaten kennen als ze ook buiten België wilden verkopen. De regels van het land waar de klant woont, hadden immers voorrang. Nu is op zijn minst de bedenktijd geharmoniseerd, wat export moet vereenvoudigen.”

Toch is Comeos niet onverdeeld gelukkig met de richtlijn. “Het stoort ons vooral dat de termijnen zo lang zijn”, zegt Dominique Michel. “Het kan tot 28 dagen duren voor je goederen terugkrijgt indien de consument zich bedenkt. In andere landen werkte dat al fraude in de hand, zoals televisietoestellen die na een WK Voetbal plots worden geweigerd…”.

“We hebben toch de indruk dat Europa verder is gegaan dan strikt noodzakelijk. De handelaar is verplicht om de betaalde sommen integraal terug te betalen van zodra de klant een bewijs bezorgt dat hij ze opstuurde. Maar daarna kan het nog twee weken duren voor je de goederen effectief ontvangt, en je ze kunt controleren. Probeer dan maar eens om eventuele schade te recupereren.” Dat de harmonisatie van de garantieregeling is gesneuveld, vindt Comeos “een gemiste kans. Wanneer je over de grens koopt, zul je dus nog altijd moeten nagaan welke garantie daar geldt.”

Test-Aankoop: “Belgische wetgever moet nu juiste keuzes maken”

Consumentenorganisatie Test-Aankoop is tevreden met deze richtlijn “die de sokkel van gemeenschapsregels voor de consumentenbescherming versterkt, vooral voor wat de online verkoop van goederen betreft.” Dat de wetgever aan de lidstaten de mogelijkheid laat om in hun nationale wetgeving maatregelen op te nemen die gunstiger zijn voor de consumenten, stemt de organisatie tevreden. Maar anderzijds betreurt Test-Aankoop dat “lidstaten over mogelijkheden beschikken om een aantal bepalingen uit de richtlijn terzijde te schuiven voor commerciële of sectorale doelstellingen.”

“Het is essentieel dat de Belgische wetgever bij de omzetting van deze richtlijn de juiste keuzes maakt om de Belgische consumenten volop te laten profiteren van de vernieuwingen van deze Europese tekst, maar ook om het huidige hoge beschermingsniveau in België te handhaven”, klinkt het bij Test-Aankoop.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group (MRG) en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels, heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

  • icon
    Algemeen13 mei, 2025
    Stad Antwerpen blokkeert retailplannen op Makro-site Deurne

    De herontwikkeling van de voormalige Makro-site in Deurne komt op losse schroeven te staan. De Stad Antwerpen heeft een negatief advies gegeven voor de plannen van vastgoedontwikkelaar Heeren Group, die er met Euro Shop, Albert Heijn en JYSK een retailcomplex wil realiseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN