De nieuwe Europese consumentenrichtlijn, donderdag goedgekeurd in het Europees Parlement, legt “de verantwoordelijkheid te eenzijdig bij de handelaars”, vinden Unizo en Comeos. Test-Aankoop van zijn kant is tevreden maar betreurt dat de lidstaten “een aantal bepalingen uit de richtlijn opzij mogen schuiven voor commerciële doelstellingen”.
Vier krachtlijnen
* In heel Europa gelden nu voor verkoop op afstand (internetverkoop) en verkoop buiten de onderneming (zoals homeparty’s) dezelfde regels voor het aanbieden van informatie.
* De consument krijgt binnen de Europese Unie twee weken bedenktijd na het ontvangen van de gekochte goederen.
* Na die twee weken heeft hij nog 14 werkdagen om geweigerde goederen terug te sturen.
* De handelaar draait op voor de verzendingskosten. Bij het annuleren van de verkoop betaalt hij ook voor het terugsturen – tenzij hij het duidelijk anders aangeeft.
Unizo: “Slinger slaat te veel door naar consument”
Dat de consument binnenkort overal in Europa twee weken de tijd krijgt om een online aankoop te herroepen, verandert niet veel voor België, verduidelijkt Unizo. “In de Belgische regeling zat sowieso al twee weken bedenktijd verwerkt.” Wel vindt de organisatie het positief dat heel Europa “voortaan met dezelfde online middelen strijdt”. Dat de consument voortaan ook nog eens twee weken krijgt om het bestelde product terug te sturen, terwijl de informatieverplichtingen van de handelaar zijn uitgebreid, is voor de ondernemersorganisatie dan weer van het goede te veel: “Een consument die gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht moet dat kunnen, maar op zijn kosten en zijn risico, niet op die van de handelaar. Die laatste moet bovendien het recht hebben de ontvangst van de goederen af te wachten vooraleer hij de consument de waarde van de goederen terugbetaalt. Het is immers pas bij ontvangst van de goederen dat men zicht krijgt op de staat waarin die goederen zich bevinden.”
Comeos: “Europa legt alle risico’s bij online handelaars”
“Voor de handelaar is de nieuwe richtlijn op zich geen slechte zaak”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Onze leden, die actief zijn in e-commerce en in huis-aan-huis-verkoop, moesten de wetgeving van 27 verschillende lidstaten kennen als ze ook buiten België wilden verkopen. De regels van het land waar de klant woont, hadden immers voorrang. Nu is op zijn minst de bedenktijd geharmoniseerd, wat export moet vereenvoudigen.”
Toch is Comeos niet onverdeeld gelukkig met de richtlijn. “Het stoort ons vooral dat de termijnen zo lang zijn”, zegt Dominique Michel. “Het kan tot 28 dagen duren voor je goederen terugkrijgt indien de consument zich bedenkt. In andere landen werkte dat al fraude in de hand, zoals televisietoestellen die na een WK Voetbal plots worden geweigerd…”.
“We hebben toch de indruk dat Europa verder is gegaan dan strikt noodzakelijk. De handelaar is verplicht om de betaalde sommen integraal terug te betalen van zodra de klant een bewijs bezorgt dat hij ze opstuurde. Maar daarna kan het nog twee weken duren voor je de goederen effectief ontvangt, en je ze kunt controleren. Probeer dan maar eens om eventuele schade te recupereren.” Dat de harmonisatie van de garantieregeling is gesneuveld, vindt Comeos “een gemiste kans. Wanneer je over de grens koopt, zul je dus nog altijd moeten nagaan welke garantie daar geldt.”
Test-Aankoop: “Belgische wetgever moet nu juiste keuzes maken”
Consumentenorganisatie Test-Aankoop is tevreden met deze richtlijn “die de sokkel van gemeenschapsregels voor de consumentenbescherming versterkt, vooral voor wat de online verkoop van goederen betreft.” Dat de wetgever aan de lidstaten de mogelijkheid laat om in hun nationale wetgeving maatregelen op te nemen die gunstiger zijn voor de consumenten, stemt de organisatie tevreden. Maar anderzijds betreurt Test-Aankoop dat “lidstaten over mogelijkheden beschikken om een aantal bepalingen uit de richtlijn terzijde te schuiven voor commerciële of sectorale doelstellingen.”
“Het is essentieel dat de Belgische wetgever bij de omzetting van deze richtlijn de juiste keuzes maakt om de Belgische consumenten volop te laten profiteren van de vernieuwingen van deze Europese tekst, maar ook om het huidige hoge beschermingsniveau in België te handhaven”, klinkt het bij Test-Aankoop.