Carine Moitier, tot begin dit jaar algemeen directrice van BeCommerce, heeft een nieuw netwerk- en informatieplatform voor grensoverschrijdende e-commerce en omnichannel opgericht. Ze kan daarbij meteen rekenen op de steun van flink wat grote kleppers.
In minstens drie Europese landen
“Cross-Border Commerce Europe is ontstaan uit een eenvoudige vaststelling: er zijn al verschillende Europese e-commerceverenigingen actief in de Europese wijk in Brussel, maar die beperken zich vooral tot lobbying”, zegt Moitier. “Van begin af aan is CBCommerce.eu ‘bottom-up’ gestructureerd. We luisteren naar distributeurs en internationale merken, al richten we ons ook tot Europese kmo’s.”
Het nieuwe platform wil bedrijven die actief zijn in minstens drie Europese landen met elkaar in contact brengen en hun Europese expansie ondersteunen en versnellen met cijfers, trends en andere nuttige informatie over de landen waarin ze actief zijn of willen worden. Daarnaast wil CBCommerce.eu zijn leden ook op de hoogte houden van de dossiers die de Europese Commissie en het Europees Parlement behandelen. Het gaat dan om belangrijke dossiers rond e-regulering (GDPR, …), e-logistiek (geharmoniseerd Europees label, …) en e-payment (PSD2, …): informatie waar de bedrijven meteen mee aan de slag kunnen.
Voor Moitier past het hele opzet in de strijd tegen Amazon en Alibaba: “Onze distributeurs moeten hun posities versterken tegen die mondiaal actieve giganten. Europese spelers geven de voorkeur aan aangrenzende landen in plaats van de Amerikaanse of de Chinese markt te betreden; talrijke spelers zijn daar trouwens al teleurgesteld van teruggekomen. Voor de Britse actoren komt daar ook nog eens de Brexit bij.” Dat het nieuwe platform aan een behoefte beantwoordt, blijkt alvast uit het lijstje van grote namen dat zich achter het initiatief schaart. Daarbij onder meer Carrefour, Ikea, Marks & Spencer, Inditex, Galeria Kaufhof, Nespresso en Vente-Exclusive.