Bijna een derde van de wereldbevolking shopt al online. Met dank aan de Nederlanders, want dat zijn de gretigste onlineshoppers van Europa. In Nederland heerst zelfs het beste e-commerceklimaat ter wereld, op één na.
Nederland (ex) beste e-commerceland
Anderhalf miljard op deze planeet mensen kochten in 2019 online. Dat is al 27% van de wereldbevolking boven de 15 jaar, en 7% meer dan een jaar eerder. Al zijn er wel grote verschillen: terwijl in landen – vooral Europa – met hoge inkomens meer dan de helft van de bevolking online shopt, is dat in landen met een laag inkomensniveau slechts 2%.
De wereldwijde koploper was tot nu toe Nederland: meer nog dan in landen zoals Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en China heerst in de ‘lage landen’ een gunstig e-commerceklimaat. Quasi iedereen heeft er bijvoorbeeld een veilige en goeie internetverbinding, een bankrekening en er is goede postbedeling, oordelen de Verenigde Naties naar aanleiding van hun jaarlijkse handelsconferentie (UNCTAD).
Meer schoenen dan films
Liefst 91% van de Nederlandse 16-plussers koopt weleens iets online, bevestigt ook de Europese Commissie. Dat is 9% meer dan in 2015. België staat pas op de achtste plaats met 80%, even veel dus als in Nederland vijf jaar geleden. Ter vergelijking: het Europees gemiddelde ligt op 72%. In landen als Italië en Bulgarije shopt nog niet de helft online. Toch moet Nederland bij de VN-rangschikking dit jaar één land voor laten gaan: Zwitserland heeft voortaan ’s werelds beste e-commerceklimaat.
De coronacrisis heeft ondertussen weliswaar nog voor flink wat verschuivingen gezorgd: niet alleen stijgt de onlineverkoop door de pandemie nog verder, het koopgedrag verandert ook. Opvallend is dat voor het eerst vaker goederen dan diensten online worden gekocht: aan het begin van 2020 kocht liefst 64% van de Europese onlineshoppers kleren of schoenen online, wat het downloaden of streamen van films of series (32%) ruimschoots voorbijsteekt. Op de derde plaats komen bestellingen bij restaurants (29%).