(update) De start van de lockdown in Nederland gaat meteen met de nodige verwarring gepaard. Terwijl ze net klaar stonden om met een beperkt assortiment te heropenen, moeten Action, Hema en Wibra nu toch dicht.
Hoeveel van de omzet
Na ons is het nu aan de Nederlanders om te discussiëren over wat wel of niet essentiële winkels zijn, of welk assortiment wel of niet mag tijdens de lockdown. Zo hield Hema dinsdag de deuren open, terwijl Action alle vestigingen sloot. Wibra was overtuigd te mogen openen met een beperkt assortiment, maar dat was niet naar de zin van vakbond FNV. De vakbond vroeg alle winkels gewoon dicht te houden.
De overheid reageerde op de chaos met een omzettoets: als meer dan 70% van de omzet in de winkel uit essentieel geachte categorieën komt, mag de hele winkel open blijven. Als in een winkel een of meerdere afdelingen tot de “uitzonderingen” (categorieën die wel mogen) behoren en die minstens 30% van de omzet vertegenwoordigen, mag dat deel van de winkel open blijven. Is het antwoord ‘nee’ op beide vragen, dan sluit het hele winkelfiliaal, klonk het.
Tot de uitzonderingen behoren naast voedingswinkels, apotheken en tankstations in Nederland ook opticiens, drogisterijen, dierenspeciaalzaken en pakketpunten. Bij doe-het-zelfzaken mogen alleen online bestellingen worden opgehaald en kerstbomen en bloemen mogen alleen buiten worden verkocht.
“Onduidelijke regelgeving”
Toch bleek dat nog niet voldoende duidelijkheid te scheppen: Action dacht vanaf woensdagmiddag de vestigingen te heropenen met alleen essentieel assortiment, aangezien dat er goed is voor 40% van de omzet, maar wordt nu teruggefloten. Alleen wie boven de 70% essentieel aanbod zit, mag nog open blijven, klinkt het nu. Bovendien geldt er voortaan enkel een uitzondering voor winkels die een aparte ingang hebben voor hun foodafdeling.
Wibra blijft dus eveneens verplicht toe, terwijl Hema zelf de handdoek in de ring gooit. Vanaf donderdag gaan alle Hema-winkels dicht “vanwege de onduidelijkheid in de regelgeving van de overheid”. Hema zegt de wijzigingen in de regelgeving te betreuren, en beklemtoont dat het graag de supermarkten had ontlast door een deel van de winkelbezoeken over te nemen.
Keten Primera blijft dan weer alleen open als post- en pakketpunt, na overleg met het ministerie van Economische Zaken. Koerierdienst DHL voorziet alvast een vergoeding van maximum 60 euro per dag voor handelaars die hun pakketpunt minstens drie uur per dag willen open. Bij gebrek aan andere inkomsten is het voor veel van die winkeliers, vaak snoep- of krantenwinkels, namelijk niet evident om toch te openen.