Thuiswinkel.org, de Nederlandse belangenverenging van webwinkeliers, roept de consumenten op om hun pakjes voor de feestdagen op tijd te bestellen. De organisatie vreest immers logistieke problemen door de snelle opeenvolging van verschillende actiedagen.
Pieken spreiden
Onder het motto “Wees voorbereid – Bestel op tijd” lanceert de Nederlandse e-commercebranche een campagne waarin ze de consumenten adviseert om tijdig hun cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Dit jaar vallen Black Friday, Cyber Monday én Sinterklaas immers binnen een tijdsbestek van 1 week, wat naar verwachting een enorme verkooppiek zal veroorzaken… en steeds meer van die cadeaus worden online besteld.
“Voor webwinkels wordt het steeds moeilijker de pieken op te vangen. De pieken worden significanter. De prognose is dat de verkoop over de hele maand december 50% hoger zal liggen dan in een gemiddelde maand van 2019. Op sommige dagen verwacht men dat de bestellingen vier tot vijf keer hoger zullen liggen dan gemiddeld”, beaamt Robert Boute, professor logistiek aan de KULeuven en Vlerick Business School op vrt.be. “Nederland doet nu een poging om de piek te spreiden door de consument op te roepen al sneller te kopen.”
Unizo heeft vooralsnog geen plannen om ook in België een soortgelijke oproep te lanceren: “In België zijn er geen grote spelers zoals bol.com. Belgische webwinkels zijn kleiner en de distributiecentra zijn goed gespreid. We zullen de piek kunnen opvangen. We beseffen dat vele consumenten bestellen bij buitenlandse spelers. Misschien zouden ze dat beter wat meer bij Belgische winkels doen”, zegt Mien Gillis, retailexpert van de zelfstandigenorganisatie, daarover.