In Nederland gaan er steeds meer stemmen op om een ‘coronabelasting’ in te voeren voor bedrijven die het voorbije jaar profiteerden van de coronacrisis, zoals bol.com.
Meer dan 40.000 partners
Gisteren bleek uit de jaarcijfers van Ahold Delhaize, waartoe ook bol.com behoort, dat de webwinkel opnieuw fors gegroeid is. Vooral het aantal ondernemers en winkeliers dat via het platform zijn artikelen aanbiedt, is spectaculair gestegen: op een jaar tijd verdubbelde bol.com het aantal partners van 20.000 naar meer dan 40.000.
Die indrukwekkende groei is uiteraard voor een groot stuk toe te schrijven aan de coronacrisis. Terwijl heel wat fysieke winkels (tijdelijk) op slot moesten, kon bol.com ten volle profiteren en marktaandeel inpikken.
Herverdeling
Sommige ondernemers stellen zich inmiddels vragen bij de dominante marktpositie van bol.com, schrijft de NOS. Ze vrezen ook dat ze het verloren marktaandeel, nooit meer kunnen terugwinnen, en pleiten daarom voor een ‘coronabelasting’. Die heffing, geheven op de bedrijven die konden profiteren van de crisis, zou ten goede komen aan de handelaars die noodgedwongen hun zaak moeten sluiten.
Ook in politieke kringen vindt het idee weerklank. Verschillende politici zijn voorstander om het op zijn minst door de regering te laten onderzoeken. Ahold Delhaize-topman Frans Muller zegt dan weer wel begrip te hebben voor de maatschappelijke discussie. “Maar ik denk dat dit een vraagstuk is voor het volgende kabinet”, besluit hij.