Nederlanders gaven in 2019 voor 25,8 miljard euro uit online. Hoewel de groei daarmee vertraagt, blijft het contrast met buurland België, waar de online uitgaven op 11 miljard euro worden geschat, wel érg groot.
Quasi elke Nederlander shopt online
Vorig jaar kochten Nederlandse consumenten voor 25,8 miljard euro aan goederen en diensten online. Dat is 7% meer dan een jaar eerder, wat een einde aan de jarenlange dubbelcijferige groei in de sector betekent. E-commerce is een volwassen markt geworden in Nederland, concludeert Thuiswinkel.org op basis van onderzoek door GfK.
Bijna elke Nederlander – 96% van alle inwoners van minstens 15 jaar oud – kocht vorig jaar online. Het mag dan ook niet verwonderen dat het aantal onlineshoppers quasi stabiel is gebleven. Wel kopen mensen steeds meer online, en dan vooral producten (+9%). De online bestedingen voor diensten stegen met 4%.
Kwart meer voeding online
Er werden ook 4% meer online aankopen gedaan, goed voor een totaal van 258 miljoen bestellingen. Vooral naar voeding is dit jaar beduidend meer vraag: Nederlanders gaven online een kwart (24%) meer uit aan food. Ook schoenen en ‘personal lifestyle’ (+19%) en huishoudelektro (+16%) blijven in trek.
In totaal maakt e-commerce ondertussen 10,3% van de detailhandel uit in Nederland. Opvallend is dat de smartphone nog steeds aan belang wint: ruim 40% van de consumenten deed in het laatste kwartaal van 2019 aan mobiel shoppen.
Procentuele of absolute groei
Het is frappant dat de Nederlandse e-commercemarkt ruim dubbel zo groot is als de Belgische: daar gaat sectororganisatie BeCommerce uit van 11 miljard euro aan online bestedingen over het hele jaar, aangezien de Belgische consumenten al voor 8,38 miljard euro uitgaven in de eerste drie kwartalen van 2019.
Bovendien blijft de achterstand tussen de twee landen nog steeds (weliswaar minimaal) groeien: Belgen kochten in de eerste negen maanden van het vorige jaar 6% meer online, ten opzichte van de 7% groei in Nederland. In België zijn er ook significante regionale verschillen: Vlamingen waren goed voor een online omzet van 790 euro per inwoner, terwijl shoppers in Brussel en Wallonië elk 660 euro uitgaven online. Er zou dan ook vooral nog groeipotentieel zijn in de Franstalige markt, meent BeCommerce.